zaterdag 25 januari 2014

Dagboek: Wéér een positieve week… (#18)

… het moet niet gekker worden!

Ik kan niet anders dan over de afgelopen week weer heel positief te zijn. Ik besefte me de afgelopen week namelijk meerdere keren hoe gelukkig ik eigenlijk ben met mijn leven zoals het nu is. Ik kan me voorstellen dat anderen totaal niet jaloers zijn op het leven dat ik leid – want zo spannend is het nu ook weer niet. Maar als ik het vergelijk met hoe ik twee jaar terug in het leven stond, heb ik echt een enorme stap vooruit gemaakt.

Ik twitterde maandagavond al dat ik heel veel zin had om dinsdag te werken. Huh? Ben ik dit? Ja, ik had er echt zin in. Ik had makkelijke lesjes én een interessante cursus. Daar kijk ik best wel naar uit.

Die cursus van dinsdag is één van de stappen die ik heb gemaakt. Ik probeer steeds meer dingen te ondernemen die voor mij ontzettend spannend en eng zijn, om over de drempel te stappen. Jaren heb ik dingen moeten laten, omdat ik bang was voor alle gevaren. Ik probeer nu alles onder ogen te komen en deze cursus was er één van.
Hoe de dag verder was kun je lezen binnenkort lezen.

Woensdag was misschien lichamelijk niet zo’n leuke dag (hoofdpijn, verkouden, noem maar op), maar weer besefte ik me hoe ik gegroeid ben. Want waar ik eerder de hele dag op de bank zou blijven liggen als ik ziek was, heb ik nu een groot deel van mijn dag achter de computer gezeten. Uitrusten lukte niet, maar ik heb wel veel geschreven en ideeën voor artikelen voor deze blog opgedaan. Of je nu ziek bent op de bank of ziek achter de computer… Productief was mijn dag in ieder geval wel te noemen – al heb ik niet echt lekker uit kunnen rusten. Gelukkig zijn daar de weekenden voor.

Op donderdag had ik weer zin om te werken. Ik weet niet waar het ineens vandaan komt, maar alles lijkt ineens leuk te zijn. Ik had zin in mijn lessen (want ik hoefde alleen maar toetsen te geven!), ik had zin in de studielessen (want ik merk dat ik één op één uitleggen wel errug leuk vind) en ik had zin in de vergadering, want dat vind ik gewoon leuk. Ik snap niet dat anderen het saai vinden, doe mij maar een week vol vergaderingen! Ik kan daar zo enorm veel van leren, en daarbij is het ook gewoon erg gezellig.
’s Avonds had ik weer een vol programma met de ouders van de leerlingen die in de tweede klas zitten. We waren ruim een half uur eerder klaar dan normaal, omdat ik zo snel door de presentatie was gevlogen. Nadat mijn collega de school had afgesloten, zijn we nog even buiten blijven hangen en hebben we gepraat over onder andere de eerstegraads opleiding. Om heel eerlijk te zijn kijk ik daar steeds meer naar uit!

Vrijdag ging mijn dag weer redelijk snel voorbij. Het eerste uur had ik mijn 2havo-klas en daar had ik best wel zin in. Woensdag had ik namelijk een experimentje verzonnen: ze krijgen geen huiswerk mee voor thuis, als ze maar wel in de les 200% hun best doe. Ik ga in de lessen dus rondlopen om te kijken of iedereen wel écht aan het werk is en als ze dat inderdaad doen, krijgen ze als beloning dat ze thuis niet zo veel aan wiskunde hoeven te werken. Ze mogen ook zelf kiezen welke opgaven ze maken in de les, als ze maar wel nuttig zijn voor de toets die er over een paar weken aankomt. Als ze gemiddeld een 6,5 of hoger halen, vind ik het een succes geweest. Voorheen kwam het gemiddelde namelijk niet boven de zes.
Ik wil hier voor mijn blog meer over schrijven. Aan het einde van het experiment laat ik uitgebreid weten wat ik er van vond en ook wat de leerlingen ervan vonden.
Om kwart over vier liep ik mijn straat in, bellend met mijn vriend. Hij schrok dat ik al zo vroeg thuis was, want hij had me nog niet verwacht. Hij was als verrassing een driegangenmenu aan het maken voor mij. Ik heb tot het avondeten in de slaapkamer op bed gelegen met mijn laptop en daar een interessante documentaire gezien, waarover ook later meer op mijn blog. Om zes uur kon ik aan tafel en anderhalf uur later waren we pas klaar. Wauw, dat was heerlijk! Zo mag een weekend vaker beginnen!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten