zaterdag 18 januari 2014

Dagboek: Zeer positief (#17)

Eindelijk kijk ik weer écht met een zeer positief gevoel terug op de afgelopen week. Ik heb een productieve week achter de rug, veel dingen gedaan, veel genoten van de vrije uren die ik had en hoewel het in de lessen niet altijd even soepel verliep bij de klassikale uitleg (hierover woensdag een intervisie-artikel), heb ik me toch uitstekend vermaakt. Dit soort weken wil ik vaker!
 
Op dinsdag ben ik bij een collega in haar les gaan kijken en ook andersom. Al mijn collega's en ik hebben de opdracht gekregen om eens bij een ander in de les te kijken om specifiek te letten op een bepaalde onderwerp: hoe wordt er in de les gedifferentieerd? Ik vind het best bijzonder dat vijftig minuten kijken bij een ander bij mij al inspiratie oplevert voor minstens drie blogposts. Die "informatieve" artikelen houd ik er dus in!
's Middags heb ik een uurtje een extra les gegeven aan een leerling die door leuke omstandigheden twee lessen moest missen. Het hele bijles-idee begon weer te kriebelen en toen ik woensdagavond met een vriendin aan het WhatsAppen was, werd dit alleen maar versterkt. Misschien moet ik daar toch iets mee gaan doen.
 
De woensdag dus. Ik staar al vijf minuten naar het beeldscherm van mijn computer, ondertussen bedenkend dat ik geen flauw idee meer heb wat er die dag is gebeurd. Het enige wat me is bijgebleven is dat ik woensdag eindelijk weer een dag vroeg uit was. Mijn vriend had de dag ervoor al boodschappen voor me gehaald, dus toen ik thuis kwam, kon ik meteen in de keuken aan de slag. Pannenkoeken stonden er op het menu, zodat ik ze de volgende dag ook mee kon nemen naar mijn werk. Ik heb het geweten. Ik had onder andere een pannenkoek met stroop meegenomen in een bakje. 
 
Toen ik donderdagavond de bak uit mijn tas wilde halen, zat mijn stroop overal, behalve op mijn pannenkoek. Bah! Gelukkig kon niets mijn humeur verpesten. Ik had leuke lessen gedraaid, ik heb leuke studielessen gegeven aan twee goedwerkende groepen en ik heb tijdens het zes uur wachten op de avond ook best wat nuttige dingen kunnen doen. De rest van de donderdag kun je aanstaande maandag lezen op mijn blog.
 
Op vrijdag was ik zo kapot toen ik wakker werd, dat ik twijfelde of ik wel wilde werken. Het eerste uur een proefwerk, het tweede en derde uur een tussenuur. Kon ik niet gewoon de school bellen om te vragen of iemand anders die toets even kon overnemen? Gelukkig ging het wel toen ik eenmaal de voordeur uit stapte.
Ik heb de gemaakte toets van mijn 2havo-leerlingen even vlug doorgenomen en ik durf te wedden dat dit eindelijk een toets is waarbij het gemiddelde cijfer boven de zes ligt. Yes! O ja, ik weet ineens weer wat er woensdag voor bijzonders is gebeurd. Ik heb de leerlingen van 2havo in de pauze bij me geroepen. Ze hadden voor de derde herkansing van een toets wéér een onvoldoende gehaald, dus ik gaf even een enorm verhaal af met als doel deze leerlingen te laten inzien dat ik bereid ben om ze naar een voldoende te helpen, maar dan moeten ze eerst zelf inzet tonen. Is deze inzet er niet, dan trek ik mijn handen van ze af en dan bekijken ze het maar voor de rest van het jaar. Blijkbaar heeft het geholpen, want de toetsen van de leerlingen zagen er redelijk goed uit, zo op het eerste gezicht.
Toen om drie uur de schoolbel ging, was ik verbaasd. Zat de werkdag er nu al op? De lessen liepen razendsnel op elkaar over en voor ik het wist zat ik weer in de trein terug naar huis. Weekend!
 
Mijn lijstje met alles wat ik dit weekend moet/wil/ga doen, is extreem lang. Ik vraag me af hoe ik alles af ga krijgen, terwijl ik tegelijkertijd ook nog een verjaardag heb, op zondag naar de bioscoop en uit eten ga én heel graag wil uitrusten van mijn donderdagavond - waar ik nu nog steeds moe van ben.
 
Liefs! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten