maandag 20 januari 2014

Een dag uit mijn docentenleven #2

Ik heb voor vandaag weer een post waarbij ik een hele dag uitgeschreven heb. Ik heb gekozen voor een donderdag, een héle lange dag. Wat ik allemaal heb uitgespookt die dag, kun je hieronder lezen.
 
Donderdag 16 januari 2014
5.55 Mijn wekker gaat, maar ik vind het echt nog veel te vroeg. Het liefst blijf ik thuis vandaag, maar aan de andere kant heb ik ook wel zin om te werken. Vanavond sta ik voor een zaal met honderd ouders van leerlingen. Nooit gedacht dat ik daar van zou gaan houden…
6.50 Woehoe, ik heb nog net op het nippertje mijn trein gehaald! Sinds de nieuwe dienstregeling is het altijd een goede ochtendgymnastiek om de trein te halen.
6.55 In de trein bedenk ik me ineens dat ik vandaag mijn dag weer van seconde tot seconde (oké, dat is overdreven) opga schrijven. Leuk!
7.44 Al mijn lessen staan klaar op de computer, ik heb een plaatje op het bord getekend, zodat ik straks met de klas de hoeken kan berekenen. Nu naar de personeelskamer: tijd voor koffie!
8.25 Ik heb zojuist met de klas hoeken berekend. Ze zaten te zuchten en te steunen, want blijkbaar vinden ze dit heel lastig. Ik snap het niet. Het is toch juist een eitje? Soms doe ik maar net alsof ik de verbaasde blikken niet zie tijdens de klassikale uitleg. Die vragen behandelen we straks individueel…
9.02 Tussenuur! Ik veeg nog even gauw de borden schoon en begeef me dan naar het kopieerhok, waar ik druk aan de slag ga met honderden A4-tjes. Ik vraag me wel eens af hoe veel bomen er door heen gaan op mijn school, als ik zie wat iedereen – waaronder ik – kopieert.
9.50 Ik geef een bijlesuur aan zes leerlingen uit 4havo. Ze werken zelfstandig aan de opgaven en met vragen kunnen ze naar mij toe komen. Ze werken heerlijk rustig, overleggen af en toe met de ander, maar in principe heb ik geen kind aan ze. Prettig gewerkt, deze leerlingen!
10.55 In mijn tweede tussenuur ga ik weer verder met kopiëren. Ik heb 100 setjes nodig voor vanavond, elk setje bestaande uit zeventien kantjes (9 A4-tjes dus). Tijdens het kopiëren merk ik dat het eindeloos duurt. Na een half uur heb ik pas dertig boekjes. Hier ga ik niet aan beginnen. Ik vraag heel lief aan de vrouw van de receptie of zij dit voor mij dit klusje wil overnemen. Dank je wel!
11.50 En ook brugklas nummer 2 heeft het moeilijk met het berekenen van de hoeken. Ik probeer mijn uiterste best te doen op dit op een zinnige manier uit sta te leggen, maar het lijkt soms net alsof ze het niet willen begrijpen. Zucht. 

12.00 Aan het eind van mijn uitleg heb ik het een beetje gehad. Vijf leerlingen die geen geodriehoek meenemen, vijftien leerlingen die geen berekeningen noteren, zes leerlingen zonder schrift en dan ook nog eens leerlingen die tijdens mijn uitleg met hele andere dingen bezig zijn. Mijn geduld begon al op te raken, maar als ze dan ook nog gaan smoezen terwijl ik een belangrijke tip voor de toets vertel… Ehh… Pardon?!
12.25 Pauze! Dat had ik wel even nodig…
13.15 Ik sta de hoeken opnieuw uit te leggen aan brugklas nummer 3 als er een meisje uit klas 2 binnen komt. Ik wil nog even mijn zin afmaken, dus ik schenk haar nog even geen aandacht. Vanuit mijn ooghoek zie ik dat ze naar een lege tafel in het klaslokaal loopt en daar gaat zitten. Huh? Dan bedenk ik me wat ze komt doen. “Het bijlesuur is hierna pas,” zeg ik tegen haar, nog steeds onbegrijpend dat ze niet had gezien dat dit een totaal andere klas was.
13.50 Het bijlesuurtje voor klas 2 is begonnen. De leerlingen werken individueel of in tweetallen aan de huiswerkopgaven en ik loop langs om de vragen te beantwoorden. Heel fijn, dit. Vandaag heb ik eindelijk weer een normale groepsgrootte (tien leerlingen in plaats van vijfentwintig) en dit werkt zo veel malen beter!
15.00 En weer naar het kopieerhok. Mijn setjes zijn gekopieerd (thanks!), dus ik kan beginnen met het perforeren. Ik dacht dat kopiëren lang duurde, maar gaatjes maken is ook geen leuk klusje…
15.50 Hmm… Wat zal ik eens gaan doen? Mijn energie begint een beetje op te raken, terwijl ik nog blogjes wilde schrijven. Ik geloof niet dat het er nu van gaat komen, dus ik vertrek met mijn leesboek naar een rustige ruimte in het gebouw.
16.13 Een rustige plek heb ik niet kunnen vinden, dus ik schuif me maar aan bij de borrel. Leuk is anders (ik moet toch eens iets gaan doen aan de band met mijn collega's!), maar een andere optie zag ik zo snel even niet.
17.02 Ik open mijn postvakje en zie daar... een doos gevuld met allemaal luxe koek/cake/gebak-achtige dingen. Hoe komt dat daar nou? Als ik even door de postvakken van mijn collega's gluur, zie ik overal zo'n doosje. Blijkbaar heeft iedereen dat gekregen, als dank voor de open avonden, waar ik niet eens aan mee heb geholpen...
17.30 Ik besluit alvast naar de aula te gaan, waar ik vanavond weer voor een enorme zaal ouders sta. In de aula staan zo'n vijftig computers. Handig, dan kan ik nog even wat aan mijn verhaal herschrijven!
 
18.04 Ik ontdek zojuist dat de inhoud van mijn tas plakt. Boek, telefoon, Sultana's, maandverband... Yup. 
18.40 De zenuwen beginnen langzaam te komen. Brrr...
18.51 De eerste vader stapt ruim een half uur te vroeg het gebouw binnen. Mijn collega is er nog niet eens. Het is ook nog eens een vader die behoorlijk vol van zichzelf is. Hoe vind ik een manier om deze man even zijn mond te laten houden?
19.31 Ready? Set? Go! De laatste ouders pakken nog even wat koffie of thee, maar mijn collega trapt de avond af. Spannend!
21.27 Iedereen is weg. Het was weer een leuke avond, maar wat voel ik me gebroken. Veertien uur aanwezig zijn op mijn werk zonder enige vorm van frisse lucht is wel te veel van het goede. Maar ik mag niet klagen, over een ruime week ontdek ik weer een leuk bedrag op mijn rekening.
22.03 Onderweg naar huis begint mijn maag enorm te knorren. De pannenkoeken die ik mee had genomen als avondeten heb ik linea recta de prullenbak laten zien. Tijd voor een McChicken!
22.34 Thuis, eindelijk. Ik ben moe, maar ik heb nog zo veel aan mijn hoofd dat slapen niet lukt. Ik lig nog ruim een uur wakker voordat ik eindelijk in slaap val. Morgen weer een dag!
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten