vrijdag 10 januari 2014

Een dag uit mijn docentenleven #1

Vandaag laat ik voor het eerst een hele dag uit mijn leven als docent zien. Van uur tot uur heb ik opgeschreven wat ik heb gedaan, gedacht of gevoeld. Soms leuke dingen, soms minder leuke dingen... De dag die ik hieronder heb uitgeschreven was afgelopen dinsdag, 7 januari, mijn eerste lesdag na de vakantie.

Dinsdag 7 januari 2014
3.55 Ik word wakker met de angst dat ik me heb verslapen. Snel kijk ik op mijn telefoon: het is nog lang geen tijd om op te staan! Het waren vast de zenuwen voor mijn eerste lesdag van 2014. Na een toiletbezoekje val ik weer in slaap.
5.40 Mijn wekker gaat. Neeeeee! Ik merk wel dat ik meteen wakker ben. Normaal heb ik daar 15 wekkers voor nodig, dit keer ben ik in één klap wakker. Alhoewel... Wakker? Daar heb ik nog wel tien koppen koffie voor nodig.
5.55 Na nog een kwartier te hebben genoten van mijn warme bed ga ik eruit. Het kost me moeite om vrolijk te zijn met het vooruitzicht van zo'n lange dag. Ik moet niet alleen lesgeven, ik heb vanavond ook de eerste tafeltjesavond van dit schooljaar. Spannend!
6.26 Ik sta voor de tram te wachten en het enige waar ik aan kan denken zijn de ouders van vanavond. Ik heb drie gesprekken en ik ken alle ouders al, maar toch ben ik er doodzenuwachtig voor.
7.21 Ik kom aan op mijn werk. Gisteren was ik er ook al even, maar het voelt toch weer gek om te werken. Wat twee weken vakantie al niet met een mens doet...
7.45 De batterijen van mijn muis zijn leeg, maar de receptie is nog dicht. Wat te doen? Sorry collega, maar ik gebruik even de batterijen uit jouw muis.
8.06 De eerste leerlingen druppelen het lokaal al binnen. Brrr, ik vind het wel weer spannend! Gelukkig doen ze allemaal lief mee.
8.45 Ik maak reclame voor de wiskunde olympiade. Er zijn veel leerlingen uit deze klas die er interesse in hebben. Leuk!
9.10 Tussenuur. Ik bereid even snel de lessen voor die middag door en bedenk me ineens dat ik smarties nodig heb voor mijn werkvorm van morgen. Snel mijn vriend een berichtje sturen!
10.00 Mijn tweede brugklas komt binnen. Ze zijn druk en ik moet een hoop dingen uitleggen. Pas na een half uur hebben de leerlingen tijd om zelf aan de opgaven te werken.
10.40 Aan het eind van de les vraag ik wie er mee wil doen met de olympiade. Er is weinig interesse. Hmm... Dit moet ik anders aanpakken.
11.42 Een leerling komt naar me toe. Met haar monotone stem (gaap!) vertelt ze me over StudySteps, een website op internet om wiskunde te oefenen. Ik ken het niet, maar ik beloof haar te kijken.
11.55 Aan het einde van de volgende les pak ik het inderdaad anders aan: ik vertel erbij dat het heel leuk is, dat ze een hapje en drankje krijgen en dat er een lesuur voor ze uitvalt als ze mee doen. Ineens zijn er twintig geïnteresseerden. Leuk!

12.05 Tweede tussenuur. Ik maak mijn belofte waar en neem een kijkje op de website van StudySteps. Wat een handige site! Binnenkort schrijf ik er een blogje over!
12.55 In de pauze hoor ik dat een collega van mij voorlopig ziek thuis zit. Zij is degene die de wiskunde olympiade organiseert. Ik vraag of het dan nog wel door kan gaan. 'Dat ligt er aan of iemand anders het over wil nemen.' Zonder er al te veel bij na te denken meld ik me aan als vrijwilliger. Oeps... Vanmiddag even uitvogelen wat ik dan allemaal moet doen.
13.53 Er ging zojuist een telefoon af in de klas van één van mijn 2havo-leerlingen. Ik wist zo gauw even niet wat ik moest doen. Ik vroeg de leerlingen van wie de telefoon af ging, maar natuurlijk had iedereen zijn of haar telefoon op stil staan. Ja, ja... Ik heb daarom van iedereen in de rij waar ik het geluid vandaan hoorde komen, de telefoon afgepakt. Aan het einde van de les, als degene het eerlijk had toegegeven, zouden ze hun telefoon terugkrijgen.
14.10 Ik roep de vijf leerlingen bij me. Niemand geeft toe en ik weet echt even niet wat ik moet doen. Uiteindelijk is er één meisje die de schuld op zich neemt - nadat ik heb gezegd dat ze geen straf krijgen, dat ik alleen nieuwsgierig ben wie er tegen me staat te liegen. Ik geef iedereen de telefoon terug, inclusief dit meisje. Help, zo hoort het natuurlijk niet. Goede casus voor een intervisie!
14.20 Vrij! Oké, behalve dan dat ik vanavond nog drie oudergesprekken heb. Ik besluit de tijd tot het avondeten nuttig te gebruiken: ik maak toetsen, kopieer de werkbladen voor morgen, bereid de gesprekken van vanavond voor, typ het blogje uit tot hier...
15.14 Ik kan zo'n beetje alles van mijn to do-lijstje strepen. Alleen nog even wat blogjes schrijven, maar dat komt straks wel. Nu heb ik zin in een warme chocolademelk. Mmm...
16.45 De blogjes zijn geschreven en ik heb ook voor de oudergesprekken alle toetsen opgespoord. Ik begin trek te krijgen, gelukkig hoor ik door de intercom dat het eten gearriveerd is!
17.30 Brrr de zenuwen voor de avond beginnen nu wel te komen. Waarom weet ik niet, want ik kan voorspellen dat het makkelijke ouders zijn.

18.46 Ik ga alvast naar mijn tafel lopen. Alvast klaarzitten werkt meestal wel om de spanning te minderen.
19.00 De eerste ouders zijn geweest, ze kwamen alleen om kennis te maken. Oké...
19.20 Yes, klaar! Snel mijn tas en jas pakken en dan richting huis. Grappig, de moeder van het telefoonmeisje was er ook. We hebben het er even kort over gehad: ze was het inderdaad. Mijn docenteninstinct zei het al. ;-)
19.43 Ik zit in de trein op mijn telefoon te typen hoe mijn werkdag was en ik merk dat ik het toch best leuk vind om zo mijn dag uit te schrijven. Leuker dan de maandagartikelen, waar ik soms echt geen inspiratie voor heb. Volgens mij is dit ook heel leuk voor mij, om over een paar maanden/jaren terug te kijken.
20.22 Joepie, thuis! Snel mijn blog voor morgen inplannen, de smarties (die mijn vriend gekocht heeft, thanks!) in mijn tas stoppen en dan heerlijk mijn bed in. Morgen weer een lange dag.

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Hi Elseline, wat leuk dat je je werkdag zo in detail beschrijft, ik zie het al helemaal voor me! En wat leuk dat je leerlingen StudySteps gebruiken. Merk je al iets aan hun wiskunde resultaten?
    Uiteraard vinden we het erg fijn als je een blogje over StudySteps wil schrijven. Als we iets voor je kunnen doen, laat maar weten! Groet, Janneke - www.studysteps.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Janneke,
      Bedankt voor je reactie en het aanbod. Ik merk helaas nog niet zo veel aan haar resultaten, maar dat heeft meer met haar gedrag te maken dan met haar stof.
      Groetjes, Elseline

      Verwijderen