dinsdag 18 februari 2014

Een dag uit mijn docentenleven #6

Vorige week donderdag heb ik mijn dag weer van uur tot uur bijgehouden. Ik had een lange werkdag: ik begon het eerste uur en ’s avonds vertrok ik pas rond negen uur richting huis, want we hadden een Open Avond op mijn werk.
Donderdag 13 februari 2014
6.05 Vandaag heb ik geen brood, maar een stuk appeltaart als lunch. Weer eens wat anders.
6.12 Tijdens het poetsen van mijn tanden bedenk ik dat ik gisteravond verse jus d'oranges had geperst. Lekkurrr.
6.17 Ojee, ik ben laat vandaag. Normaal gesproken zou ik nu al van huis weg gaan, maar ik moet mijn schoenen nog aantrekken. Hurry!
6.51 De trein heb ik bij lange na niet gehaald, maar dat is niet erg. Alsnog ben ik ruim op tijd.
7.18 Ik heb nog geen flauw idee wat ik vandaag met de brugklassen ga doen. Waarschijnlijk ga ik mijn hele planning voor het nieuwe hoofdstuk weer aanpassen, anders loop ik wel erg ver vooruit en heb ik aan het eind van het schooljaar niets meer te doen.
8.08 Ik zit er klaar voor, laat de leerlingen maar komen!
8.40 Hé, ik heb ineens een leuk idee voor de les van morgen. Een quiz!
9.26 En weer een leerling die zijn geodriehoek is vergeten... Kunnen de leerlingen die niet gewoon vastnieten aan hun hoofd?
9.44 ‘Mogen we al opruimen?’ ‘Nee, nog 10 minuten.’ O nee, we hebben vandaag een 45 minuten-rooster!
10.31 Pauze, heerlijk! Ik zoek een collega op, met wie ik vandaag moest overleggen over een opdracht voor de mentorcursus.
10.35 Ik heb niets gedaan, zij heeft niets gedaan. Dat was dus een heel kort gesprek!
11.00 Met een cappuccino loop ik naar de computerruimte. Ik open een lege PowerPoint en verzin vragen voor de quiz van morgen.
11.45 Ik heb alleen geen beloning voor het winnende team, op een snoepje na. Ach, wie het kleine niet eert...
12.00 Ik hoorde gisteren van een collega dat de leerlingen zich voor 28 februari moeten aanmelden voor de kangoeroewedstrijd. Oeps, ik ben helemaal vergeten om flyers en posters te maken. Dat ga ik nu dus maar doen.
12.30 Het is pauze, maar mijn lokaal wordt bezet gehouden door een collega. Ik wacht voor de deur.
12.40 Dit duurt lang en ik voel me voor paal staan. Het lijkt net alsof ik de gang op ben gestuurd. Ik ga wel even naar het toilet.
12.45 Als ik terug kom, merk ik dat het lokaal nog steeds bezet is. Over vijf minuten gaat de bel al. Ik ga echt niet nog langer wachten. Ik klop aan en vraag of mijn collega zo klaar is. 12.47 Ik moet nu in een recordtempo alles klaarzetten en voorbereiden. De bel gaat veel te snel en zelfs tijdens het schrijven van deze zin (een paar uur later) voel ik een opgejaagd gevoel. Ik kan niet tegen deze stress!
13.06 De klas (2havo) is druk. Ik geef zes leerlingen strafregels mee, maar het helpt niet. 14.23 Bleh, alle energie is weg uit mijn lichaam. 2havo was druk, mijn extra wiskundeuur voor tweedeklassers zat bomvol én iedereen had veel te veel vragen en ik sta nu helemaal te trillen op mijn benen. En dat komt doordat ik niet op tijd mijn lokaal in kon om me voor te bereiden en rustig te worden in mijn hoofd. 
14.40 Ik zit in een vergadering en notuleer alles wat er wordt gezegd. Best een leuke taak!
15.15 Samen met een paar gezellige collega’s richt ik het lokaal in voor vanavond.
16.00 In de computerruimte ontwerp ik een tegoedbon voor Valentijnsdag en maak ik de flyers voor de kangoeroewedstrijd af.
16.36 Alles is gedaan en bovendien krijg ik rond dit tijdstip toch niets meer uit mijn handen: ik wacht in de kantine op het eten.
17.13 Mmm, het eten komt binnen en het ruikt lekker!
18.55 Het eten zit er in, mijn make-up is bijgewerkt, ik heb een kauwgompje in mijn mond en ik ben er helemaal klaar voor: laat de kinderen maar komen.
20.03 Is het al 21.00? Ik vind het heel gezellig, maar ik krijg wel last van mijn voeten. Note to myself: binnenkort nieuwe schoenen kopen!
21.14 Nadat alles is opgeruimd, kunnen we eindelijk naar huis.
22.17 Ik lig in bed. Ik ben zo moe, dat ik niet kan slapen. Bovendien heb ik nog veel te veel om over na te denken.
23.45 Pfff, ik voel me zo moe, maar ik ben nog steeds wakker… Mijn maag knort, maar ik heb geen zin om mijn bed uit te gaan om iets te eten te pakken.
00.09 Zzzzz.
 
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten