Af en toe ben ik zo blij dat ik anoniem blog. Daardoor kan
ik artikelen als deze schrijven zonder me hoe dan ook schuldig te voelen. Want
volgens mij is het toch een soort van ongeschreven regel dat je geen voorkeur
mag hebben voor sommige leerlingen, ookal heeft iedere docent dat was.
Vandaag zet ik mijn tien favoriete leerlingen in
willekeurige volgorde op een rijtje. Uiteraard zijn de namen gefingeerd, maar
de omschrijving van deze personen is zo echt als het maar zijn kan.
Mijn tien favoriete
leerlingen
1. Julian
Ik heb een haat-liefdeverhouding met deze leerlingen. Niet
dat ik liefde voel voor deze jongen, of dat er momenten zijn dat ik hem haat,
maar je snapt mijn punt vast wel. Er zijn momenten dat het enorm botst, maar er
zijn ook momenten dat ik hem niet kan uitstaan. Ik heb al heel vaak over deze
leerling geschreven. Hij was één van de jongens die zijn strafwerk drie keer niet inleverde, hij heeft een muur om zich heen, waardoor ik nooit tot hem
door kan dringen en nou ja… Hij heeft nog een hoop dingen. Maar hij is wel heel
erg lief!
2. Liselotte
Blonde, lange haren en een glimlach van oor tot oor: dat is
Liselotte. Ze zwaait altijd naar me, ook tijdens mijn uitleg – terwijl zij in
het lokaal zit, ja. Ze is altijd vrolijk, ze heeft het hart absoluut op de
juiste plaats en ze doet geen vlieg kwaad. Ze is ongetwijfeld het liefste
meisje van de klas en met iets meer twijfel ook het lievelingetje van alle
docenten. Liselotte zit nu twee jaar bij me in de klas, ze is het zonnetje in
huis en als ik iemand volgend jaar ga missen, is zij het wel.
3. Madelief
Net als Madelief. Ze is misschien iets minder een zonnetje
en ook niet altijd vrolijk, maar lief is ze absoluut. Hoe kan het ook anders,
ze is de hartsvriendin van Liselotte. Met Madelief kan je lachen, Madelief is
gezellig en ze komt graag voor haar klasgenoten op.
4&5. Thomas & Lex
In de schoolmusical hadden wij een duo, Thomas en Lex. Ik
vind het perfecte schuilnamen voor dit duo. De vrolijke jongens uit de
brugklas. In het klassenboek lees ik regelmatig dat ze eruit zijn gezet bij de
andere lessen, maar zoiets zou ik absoluut niet over mijn hart kunnen
verkrijgen. Thomas en Lex zijn twee heerlijke jongens, ze hebben een enorme
dosis humor, ze zien er ontzettend leuk uit, ze hebben de grappigste lach ooit,
komen – net als Madelief op – voor hun klasgenoten, maar ook voor elkaar en voor
zichzelf, ze zitten stiekem te boter-kaas-en-eieren en kijken zo verschrikt,
onschuldig en lief als ik ze betrap dat ik ze geen straf meer durf te geven en…
Nou ja. Deze twee jongens maken van mijn les gewoon een feest, op een positieve
manier.
6. Paris
Als ik dit meisje een schuilnaam moet geven, dan zou ‘Paris’
absoluut perfect zijn. Ze is mooi en het zou me niet verbazen als ze tientallen
jongens achter zich aan heeft lopen. Paris is een ramp in wiskunde, maar ze
gooit haar pet er niet bij neer. In tegendeel. Ze vraagt of ze een tafeltje aan
mijn bureau kan krijgen. Ze vraagt waar ze het beste bijles kan regelen. Ze
vraagt of ze naast de slimste leerling uit de klas kan worden gezet – en dan
maakt het haar niet eens uit wie dat is, als diegene haar maar kan helpen.
Paris is een schatje, Paris probeert het beste uit zichzelf te halen en daar
houd ik van.
7. Isaac
Isaac woont pas een paar jaar in Nederland, maar hij haalt
de hoogste cijfers van de klas, zelfs bij het vak Nederlands. Isaac is lief.
Isaac is soms een beetje stiekem, omdat hij wordt meegetrokken door een minder
leuk klasgenootje, maar hij geeft altijd zijn fouten toe. Hij is verlegen, maar
op een lieve manier. En nog iets leuks: Isaac en ik hebben het altijd over zijn
chickies, want tot nu toe is hij elke
week verliefd op een ander meisje!
8. Lindsey
Lindsey is een Aziatisch meisje en ze viel me de eerste dag
al direct op. Waarschijnlijk komt dat door haar bril, die haar heel intelligent
staat. Ze oogt volwassener dan haar klasgenoten, waarschijnlijk ook door de
dingen die ze al heeft meegemaakt. Lindsey is lief, beleefd en heeft een
aanstekelijke lach. Absoluut een aanwinst voor deze klas.
9. Justus
En ook Justus, haar klasgenoot, is een leuke toevoeging aan
deze groep. Justus slikt medicijnen voor zijn ADHD, waardoor zijn gedrag
onvoorspelbaar is. De ene keer is hij erg aangeslagen, de andere keer heel druk
en soms juist heel rustig. Het fijne van Justus is dat hij er wel heel open in
is. Justus weet heel goed dat hij “iets” heeft en ook dat het soms een probleem
kan zijn voor de docenten als hij wat drukker is dan de andere kinderen.
Doordat hij dit zo goed beseft, is hij heel goed aanspreekbaar en
corrigeerbaar. Daarnaast is Justus ook nog eens een hele grappige jongen,
sluiten we vaak weddenschappen af om een Twix – waarbij ik tot nu toe altijd
heb verloren… - en lig ik vaak alleen al door zijn gezichtsuitdrukking in een
deuk.
10. Bart
Bart is een jongen met overgewicht. Hij heeft hier ontzettend
veel last van en dat vind ik ontzettend sneu voor hem. Hij is onwijs onzeker,
wil het liefst niet voor het bord komen en hij vindt het heel moeilijk om in de
belangstelling te staan. Toch trekt hij de aandacht wel vaak naar zich toe door
grappige opmerkingen te maken. De hele klas, inclusief ik!, ligt dan in een
deuk. Als er één leerling grappig is, dan is hij het wel. Daarnaast is hij ook
nog eens een hele fijne jongen. Hij bedenkt de leukste smoesjes voor als hij zijn
huiswerk is vergeten, waardoor ik het hem allang heb vergeven.
Van de ruim honderd leerlingen die ik heb, zijn dit absoluut
de leukste tien. Ik weet bijna zeker van niet, maar ik hoop dat ik deze tien
leerlingen volgend jaar weer in de klas heb. Wie weet!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten