Onlangs kreeg ik van een collega de tip om de laatste
herhalingsopgaven van het hoofdstuk, de diagnostische toets, te laten inleveren
op losse blaadjes. Ze krijgen één les om hier aan te werken. Wat ze niet af
hebben, maken ze thuis als huiswerk af. De les erna leveren ze dit in en hier
krijgen ze een waardering voor: onvoldoende, voldoende of goed.
Ik heb dit bij mijn 2havo-klas geprobeerd en ik moet
toegeven dat ik het een succes vond. De leerlingen vonden het wel wennen. Ik
had er namelijk nogal wat eisen aan gesteld die nogal streng waren. Het is maar
goed dat ik zo streng was, want het had wel de nodige effecten.
Wat die strenge eisen waren?
De leerlingen moesten het hele lesuur in stilte werken. Ze
mochten dus niet met elkaar overleggen, maar ze mochten ook geen vragen aan mij
stellen. Ik had ook de tafels uit elkaar gezet om het idee van een echte toets
te creëren. Dat was ook weer een tip van mijn collega en ik ben blij dat ik
deze heb opgevolgd, want ik merkte dat de leerlingen daardoor ook veel beter
werkten.
De tweede eis was dat ze het zo netjes mogelijk moesten
doen. Tekenen met potlood, langs een geodriehoek, berekeningen netjes en onder
elkaar noteren enzovoorts. Dit zou meewegen in hun beoordeling: geen
berekening, geen voldoende.
Een andere eis was dat de leerlingen geen opgaven mochten
overslaan. Er staan in het boek zoveel voorbeeldopgaven, we hebben in de les
geoefend, ze hebben aantekeningen overgenomen enzovoorts. Ze zouden dus alles
moeten weten. Mochten ze ergens vastlopen, dan kan dat. Maar ze moesten in
ieder geval wel iets proberen en geen enkele opgave leeg laten. Zo niet, dan
zou ik ze een onvoldoende geven.
Dan tot slot de strengste eis: de leerlingen die een
onvoldoende zouden krijgen voor de diagnostische toets, mochten de toets niet
maken. ‘En als jullie de toets niet maken, is er maar één cijfer dat ik kan
noteren: een 1.’
Er zaten echt wel wat strenge eisen aan, maar uiteindelijk
heb ik wel van bijna iedereen nette blaadjes teruggekregen met wat ik van hen
verlangde: mooie assenstelsels, nette berekeningen en niets opengelaten.
Perfect. Natuurlijk waren er wat leerlingen die een of twee opgaven niet
snapten en daardoor niets hadden ingevuld. Ik heb ze daarom die les nog aan de
opgaven laten werken, na een korte uitleg. Zouden ze de blaadjes die les nog
inleveren, dan zouden ze alsnog een voldoende krijgen, maar alleen als het er
goed uit zag.
Er was één leerling die ook die les de opgaven niet af
kreeg. Met hem heb ik een afspraak gemaakt. Hij kreeg van mij de tijd om de
toets alsnog af te maken. Voor elke les dat hij te laat was met het inleveren
zou er één punt van zijn cijfer af gaan.
Ik vond dit een fijne manier om het hoofdstuk af te sluiten
en om de leerlingen verplichten om de herhalingsopgaven van het hoofdstuk
netjes te maken en in te leveren. Door de opgaven te laten inleveren zie je dat
ze beter hun best doen, helemaal als ze horen dat ze er een (on)voldoende voor
kunnen krijgen. Dit ga ik dus zeker vaker doen.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten