maandag 19 mei 2014

Een dag uit mijn docentenleven #15

Op woensdag, de dag van de tafeltjesavond, heb ik weer van uur tot uur alles bijgehouden wat ik deed en dacht. Uiteindelijk bleek dit geen hele leuke dag te zijn, en dat allemaal door één kleine stomme reden: mijn scooter. Grrr!

Woensdag 14 mei 2014
6.12 Goedemorgen!
6.13 Het zonnetje schijnt al heerlijk door mijn slaapkamerraam. Ik dacht gisteren dat ik me had verslapen, omdat het zo licht was, maar nee, tegenwoordig is het om zes uur al stralend weer!
6.27 Ik stap iets eerder dan normaal de deur uit. Vandaag ga ik weer met de scooter naar mijn werk, daar is het prima weer voor. Eindelijk geen regen meer.
6.28 Hé, waarom start hij niet? Ik probeer nog een paar minuten lang mijn scooter aan te krijgen, maar er gebeurt niets.
6.34 ‘Schat, ik heb een probleem. Ik probeer al vijf minuten mijn scooter aan te krijgen, maar het lukt niet. Kun je me helpen?’ Het huilen staat me nader dan het lachen.
6.36 En ook mijn vriend krijgt de scooter niet aan. Ik ren snel twee trappen omhoog om boven mijn fietssleutel te pakken. Ik haal mijn fiets van het slot, want er zit niets anders op: ik moet met de fiets naar het station.
6.39 De tranen rollen over mijn wangen. Verdomme, juist nu ik een keer lekker vroeg op school zou aankomen!
6.45 Als ik bijna bij het station ben, zie ik dat de weg is afgezet. Dat kan er ook nog wel bij.
6.58 Gelukkig haal ik de trein net. Ik voel dat mijn hoofd zo rood als een tomaat is, maar ik kom in ieder geval op tijd op mijn werk.
7.06 In mijn spiegeltje zie ik hoe verschrikkelijk mijn wangen eruit zien. Rood met witte stippen. Dat heb ik nu altijd na heftige inspanning… Grrr!
7.27 In de tweede trein zie ik mijn collega zitten. Daar heb ik nu echt geen zin in. Ik probeer haar blik te vermijden…
7.31 … maar als we de trein uitlopen, ziet ze mij ook. ‘Goedemorgen,’ probeer ik er vrolijk uit te persen. Bleh, ik haat het om ’s morgens een collega tegen te komen. Ik wil RUST. Zeker na zo’n ochtend.
7.50 In de toiletten zie ik dat mijn gezicht nog steeds vuurrood is. Gezellig…
7.54 Ik baal zo dat ik niet met de scooter ben. Vanavond heb ik tafeltjesavond en ik heb er een hekel aan om ’s avonds nog met de trein naar huis te gaan.
8.30 Na mijn klassikale uitleg in 2havo loop ik een rondje om wat huiswerk in te nemen. Leerlingen die een toets willen herkansen moesten vandaag tien opgaven op losse blaadjes bij mij inleveren. Als ze het niet inleveren, mogen ze de herkansing niet maken.
8.34 Twee leerlingen zijn het vergeten. “Vergeten”, kan ik beter zeggen. Geeft niet, scheelt mij weer twee toetsen na te kijken. En dat zeg ik ook doodleuk tegen de leerlingen. Ik bedank ze er zelfs voor. Zo ben ik.
8.56 Na nog een rondje te hebben gelopen, krijg ik een goed idee voor volgend jaar. Ik zou elke periode een beloning moeten uitreiken voor het mooiste en netste schrift. Wat een briljant idee! Misschien dat de schriften er dan iets beter uit gaan zien.
9.10 Tussenuur! Tijd om even bij te komen en om de opgaven van 2havo op mijn gemak te bekijken.
10.01 Ik merk het direct bij binnenkomst al: klas 1b gaat weer een vervelend lesuur opleveren. Ik heb zo geen zin in deze klas. Bij een begroeting reageert er niemand terug. Oké…
10.24 Een leerling komt met een vraag naar me toe. In zijn neus zie ik iets zitten wat ik niet had willen zien. Bah. En dat voor een veertienjarige…
10.50 In de pauze heb ik het met mijn collega’s over de sollicitanten, die morgen komen. Ik ben benieuwd of er wat tussen zit.
11.17 Ook de tweede brugklas is druk. Eén van de leerlingen maakt op de gang een toets. Ik hoop niet dat hij al te veel last heeft van zijn drukke klasgenoten.
11.52 Ik kijk snel de toets na van de leerling die buiten de toets heeft ingehaald. Het is een 5,2. De resultaten vallen me enorm tegen bij dit hoofdstuk. Wanneer leren die leerlingen dat ze thuis moeten oefenen in plaats van alleen de samenvatting doorlezen?

12.07 En weer een tussenuur!
12.54 In de pauze vertel ik mijn collega’s over de baan die me is aangeboden. Ze zijn blij dat ik het heb afgewezen.
13.18 De bel gaat niet in verband met de examens. De helft van de klas is nog niet binnen, maar ik begin toch alvast aan de les.
13.24 Veel te laat komt de rest van de klas binnen. Ik stop voor de vierde keer met mijn uitleg – het is ook allemaal veel te spannend als de bel niet afgaat… – en wordt een beetje boos op de klas. ‘De eerstvolgende die nu mijn uitleg verstoort, schrijft vanmiddag de samenvatting van het hoofdstuk over.’
13.27 Gelukkig werken ze nu wel goed mee! Na de uitleg zet ik direct de stopwatch op het bord aan. Ik voel een lichte hoofdpijn opkomen, dus ik heb even rust nodig.
13.38 Ook tijdens de minuten dat de stopwatch niet aan staat, werkt de klas rustig. Twee leerlingen vragen of ze boter-kaas-en-eieren mogen spelen. Ze hebben al heel ver vooruit gewerkt en hebben geen huiswerk voor een ander vak. Ik heb een zwak voor deze jongens, dus ik zeg ja.
13.58 Ik zeg de timer nogmaals aan om ook de laatste minuten van de les even stilte te hebben. Wat een geweldige uitvinding is dat!
14.40 In mijn tussenuur werk ik achter de computer. Ik voel de hoofdpijn steeds meer op komen, dus ik neem wat in. Hopelijk gaat dat straks zijn werk doen.
15.48 Ik zit me al een uur te vervelen. Nog één uur tot het eten! Zzzz…
16.55 Food! Na een bordje nasi met babi pangang voel ik me al wat beter.
17.52 De eerste ouders kunnen ieder moment komen. Ik loop alvast naar mijn tafeltje toe.

18.04 Wat een lieve ouders! We komen samen tot wat oplossingen om de laatste weken te gaan knallen voor mijn vak. Hopelijk gaan de oplossingen werken.
18.12 De tweede moeder is een bekende. Ze is al eerder geweest. Gezellig!
18.21 Hihi, deze moeder heeft een beugel. Wat leuk!
18.24 En wat een lief mens!
18.36 Ik rond mijn laatste gesprek af, vier minuten voor tijd. Ik wil namelijk heel graag de trein halen. Niet zo netjes, maar eh… Tja.
18.41 Eindelijk frisse lucht!
18.49 Ik heb de trein gehaald. Morgen moet ik wel echt de scooter hebben, want ik heb ’s avonds twee afspraken.
19.21 Ik zit weer op de fiets. Door de wegversperringen rijd ik nu een andere route, maar ook dat gaat niet heel goed. Welkom in mijn stad: de stad van de omleidingen…
19.44 Eindelijk thuis!

Bij thuiskomst bleek mijn scooter het nog steeds niet te doen, verdomme. Uiteindelijk heb ik de scooter van mijn zusje kunnen lenen voor donderdagavond en vrijdag. Zaterdagochtend is mijn eigen scooter gemaakt. Iets met de carburateur. Geen idee wat het is, ik weet alleen dat ik weer honderd euro armer ben. Waar blijft mijn vakantiegeld?

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten