Eén van de leukste stages is een stage op een internationale
school geweest. Het was mijn tweede stage, na een beroerde eerste stage
voortijdig te hebben beëindigd, en ik vond het geweldig. Het was zo anders dan
mijn eerste stage en ik heb nog nooit zo veel van het onderwijs gehouden als
toen. De leerlingen, die niet tot nauwelijks Nederlands spraken, krijgen een
behoorlijk aantal uren Nederlands in de week, maar daarnaast ook
wiskunde/rekenen (en andere vakken natuurlijk). Er waren twee soorten klassen:
de leerlingen die nog maar heel kort in Nederland waren en de leerlingen die er
al iets langer zijn. Bij beide groepen moest je enorm op je taalgebruik letten,
alles net even wat extra uitleg geven en zo goed mogelijk articuleren.
Hoofdstuk 8, tip 4:
Laat ze zelf iets uitleggen
Zelf iets uitleggen in
het Nederlands vinden kinderen soms lastig: ze beginnen te stamelen, ze
formuleren gebrekkig. Ga ze niet ‘helpen’ door het voor ze in te vullen. Je
helpt ze er namelijk niet echt mee. Kinderen leren een taal vooral door zelf
veel te praten en woorden te geven aan hun gedachten. Laat ze daar mee oefenen,
want alleen luisteren en lezen is niet genoeg.
Bij de heel-kort-in-Nederland-groep heb ik deze tip vaak
toegepast. Ik kreeg een klein groepje sterke rekenaars toegewezen. De kinderen
in dat groepje spraken de taal niet heel erg goed. Mijn taak was om met deze
kinderen een rekentoets te bespreken van het Cito en dan vooral naar de
vraagstelling te kijken. Voor Nederlandse kinderen is de rekentoets goed te
maken, maar voor leerlingen die de taal niet spreken, is dat toch een stuk
lastiger.
Ik vroeg de leerlingen heel goed naar de sommen te kijken,
en soms ook naar de plaatjes, en vervolgens moesten ze aan mij uitleggen wat ze
bij die som moesten doen. Ik probeerde ze zo veel mogelijk zelf te laten
praten, ze mochten elkaar aanvullen als de ander er echt niet uit kwam, maar ik
probeerde zelf zo min mogelijk te verklappen.
Nu ik dit stukje heb
geschreven, besef ik wel dat ik deze stage echt heel erg mis. De kinderen waren
zo lief, ze waren dankbaar voor de lessen (en bedankten me ook aan het einde
van een les!) en ook de collega’s waren heel lief en behulpzaak. Aaah, mag ik
de tijd terugdraaien?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten