Vorige week vrijdag heb ik de werkvorm over cirkels in mijn
brugklassen gedaan. Vandaag ga ik vertellen hoe de lessen zijn verlopen, wat er
goed ging en ook waar ik de volgende keer extra rekening mee moet houden.
Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik vond de lessen
enorm leuk. Het is leuk om te zien dat de leerlingen heel goed met elkaar aan
het samenwerken waren. Ze vonden het leuk om eens iets anders te doen. Ik had
ze de les van tevoren al ingelicht dat we in groepjes zouden werken, en ook dat
ze niet mochten klagen als ze in een groepje zouden komen wat ze misschien niet
zo leuk zouden vinden. Ik heb dan ook geen gezeur gehoord over het groepje. Eén
meisje kwam de dag van tevoren wel naar me toe om te vertellen met wie ze
allemaal ruzie had, maar daar heb ik niet naar geluisterd. ‘Ik ga er morgen
geen rekening mee houden. Het is maar voor vijftig minuten, dat overleef je
wel.’ Het enige waar ik rekening mee heb gehouden is dat er in elk groepje van
zes minimaal twee jongens en twee meisjes zaten.
De lessen had ik goed voorbereid. Alles was gekopieerd, alle
materialen had ik klaar en ik had de groepjes al klaargezet. Ik had vijf
groepjes van zes gemaakt en daardoor ontstond er heel veel ruimte in het midden
van het lokaal. Ik zeurde altijd dat ik een te klein lokaal had om in groepjes
te kunnen werken, maar eigenlijk is het juist ruimtebesparend. Dit kan ik dus
best vaker doen, en als de leerlingen weten hoe ik de groepjes wil hebben, is
het heel snel klaar te zetten.
In het kerstpakket van mijn vriend zat een belletje die je
wel eens bij bijvoorbeeld de balie in een hotel ziet staan. Ik heb deze bel
gebruikt om aan te geven dat de leerlingen van groepjes moesten wisselen, maar
ook wanneer ik tussendoor even een opmerking wilde maken. Wanneer je in een
lokaal zit waar de akoestiek zo kut is als bij mij, en dat je ook nog eens met
groepjes werkt, waardoor het geluidsniveau al helemaal stijgt, is het ideaal om
iets van een belletje te hebben om even de aandacht van de leerlingen te
krijgen.
Dan nu een minder puntje. Ik dacht dat ik vorig jaar tijd te
kort had, maar dit keer had ik juist tijd over. De leerlingen waren al snel
klaar met hun opdracht, waardoor ik elke keer best snel ben gaan wisselen. Aan
het einde van de les had ik dan zo’n tien minuten over. Bij de eerste en
laatste klas heb ik deze tien minuten gebruikt om de tafels weer twee aan twee
te zetten, maar bij de tweede brugklas ging dat niet. Daarom heb ik in deze
klas verteld hoe de theorie in elkaar zat van de omtrek van een cirkel, zodat
ze verder konden gaan met de huiswerkopgaven uit het boek. Het is wel een idee
om er volgend jaar een extra opdracht in te stoppen, zodat ze net even wat
langer bezig zijn.
Ik vond het heel leuk om deze les uit te voeren en volgend
jaar ga ik er ook zeker mee door. Wil jij ook deze werkvorm uitvoeren? Kijk dan
eens bij de Documenten voor de blogpost die ik er eerder over geschreven
heb en naar het materiaal dat hiervoor online staat.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten