vrijdag 23 mei 2014

Werkvorm 'Cirkels'

Vorige week vrijdag heb ik de werkvorm over cirkels in mijn brugklassen gedaan. Vandaag ga ik vertellen hoe de lessen zijn verlopen, wat er goed ging en ook waar ik de volgende keer extra rekening mee moet houden.

Laat ik meteen met de deur in huis vallen: ik vond de lessen enorm leuk. Het is leuk om te zien dat de leerlingen heel goed met elkaar aan het samenwerken waren. Ze vonden het leuk om eens iets anders te doen. Ik had ze de les van tevoren al ingelicht dat we in groepjes zouden werken, en ook dat ze niet mochten klagen als ze in een groepje zouden komen wat ze misschien niet zo leuk zouden vinden. Ik heb dan ook geen gezeur gehoord over het groepje. Eén meisje kwam de dag van tevoren wel naar me toe om te vertellen met wie ze allemaal ruzie had, maar daar heb ik niet naar geluisterd. ‘Ik ga er morgen geen rekening mee houden. Het is maar voor vijftig minuten, dat overleef je wel.’ Het enige waar ik rekening mee heb gehouden is dat er in elk groepje van zes minimaal twee jongens en twee meisjes zaten.

De lessen had ik goed voorbereid. Alles was gekopieerd, alle materialen had ik klaar en ik had de groepjes al klaargezet. Ik had vijf groepjes van zes gemaakt en daardoor ontstond er heel veel ruimte in het midden van het lokaal. Ik zeurde altijd dat ik een te klein lokaal had om in groepjes te kunnen werken, maar eigenlijk is het juist ruimtebesparend. Dit kan ik dus best vaker doen, en als de leerlingen weten hoe ik de groepjes wil hebben, is het heel snel klaar te zetten.

In het kerstpakket van mijn vriend zat een belletje die je wel eens bij bijvoorbeeld de balie in een hotel ziet staan. Ik heb deze bel gebruikt om aan te geven dat de leerlingen van groepjes moesten wisselen, maar ook wanneer ik tussendoor even een opmerking wilde maken. Wanneer je in een lokaal zit waar de akoestiek zo kut is als bij mij, en dat je ook nog eens met groepjes werkt, waardoor het geluidsniveau al helemaal stijgt, is het ideaal om iets van een belletje te hebben om even de aandacht van de leerlingen te krijgen. 

Dan nu een minder puntje. Ik dacht dat ik vorig jaar tijd te kort had, maar dit keer had ik juist tijd over. De leerlingen waren al snel klaar met hun opdracht, waardoor ik elke keer best snel ben gaan wisselen. Aan het einde van de les had ik dan zo’n tien minuten over. Bij de eerste en laatste klas heb ik deze tien minuten gebruikt om de tafels weer twee aan twee te zetten, maar bij de tweede brugklas ging dat niet. Daarom heb ik in deze klas verteld hoe de theorie in elkaar zat van de omtrek van een cirkel, zodat ze verder konden gaan met de huiswerkopgaven uit het boek. Het is wel een idee om er volgend jaar een extra opdracht in te stoppen, zodat ze net even wat langer bezig zijn.

Ik vond het heel leuk om deze les uit te voeren en volgend jaar ga ik er ook zeker mee door. Wil jij ook deze werkvorm uitvoeren? Kijk dan eens bij de Documenten voor de blogpost die ik er eerder over geschreven heb en naar het materiaal dat hiervoor online staat.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten