Lief dagboek,
Het is nu tien voor vijf en ik lig in bed. Op de terugweg
had ik ineens zo’n zin om even tijd voor mezelf te nemen, dat ik thuis direct
mijn bed in ben gedoken. Vergezeld met twee crackers en een groot fles water
(ja, dieetpoging zoveel), mijn laptop, mijn telefoon, mijn iPad en een boek lig
ik hier te chillen. Even bijkomen van vandaag en over alles nog even goed
nadenken.
Nadenken, waarover? Over Simon, de jongen die stiekem de
deur op slot draaide terwijl nog niet alle leerlingen het lokaal binnen waren.
Het is al eerder in deze klas gebeurd dat de deur “ineens” op slot zat, dat was
bij de docent van Frans. Omdat niemand wilde toegeven, moest de hele klas een
les nablijven. (Dat is uiteindelijk niet
gebeurd, maar oké.)
‘Helaas voor jou heb ik het nu wel gezien,’ zei ik toen ik
Simon even apart op de gang zette. ‘Vanmiddag blijf jij het achtste uur na.’
Simon heeft de rest van het uur heel boos gekeken. Ik heb de
klas in stilte laten werken (niet om dit voorval overigens) en tijdens die
vijfendertig minuten rust heb ik kunnen nadenken. Is een lesuur nablijven wel
een gepaste straf? Zal ik hem anders alleen een opstel laten schrijven? Of zal
ik hem gewoon zeggen dat één lesuur boosheid wel genoeg straf is? Ik besloot
voor de laatste optie te gaan.
‘Je ziet er boos uit, Simon,’ zei ik tegen hem, nadat ik hem
weer apart op de gang had genomen. ‘Ben je boos op mij of op jezelf?’
‘Op u,’ zei hij, wat me enorm verbaasde. Als ik twee keer
hetzelfde geintje flik en bij de tweede keer niet zo makkelijk onder straf uit
kom, zou ik toch vooral boos zijn op mezelf. En spijt hebben, dat vooral.
Ik legde dit aan hem voor, maar hij was nog steeds boos op
mij. ‘Door u kan ik niet leren voor de repetitieweek.’ Ik schrok van zijn
uitspraak? Heb ik hem gedwongen om die deur op slot te draaien? Laat me niet
lachen!
‘Ik ben vandaag na het zesde uur al klaar, ik heb bij nader
inzien geen zin om twee uur langer te blijven omdat jij een deur op slot hebt
gedraaid. Morgen in de les maken we een afspraak om op een ander moment dat uur
in te halen, een dag dat mij wel goed uitkomt. En neem je boeken mee, dan kun
je mooi tijdens dat uur gaan leren voor de proefwerken van komende week.’
Gelukkig waren de mentor en afdelingsleider het met me eens.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten