zaterdag 28 juni 2014

Dagboek: De laatste lesweek (#37)

Dit was de allerlaatste volledige lesweek. Het aftellen krijgt nu echt een heel dubbel gevoel. Enerzijds wil ik heel graag vakantie, zodat ik tijd heb om bij te slapen (zzz...), tijd heb om te lezen en schrijven en weer wat vaker kan bloggen. Maar aan de andere kant betekent vakantie ook dat het volgende schooljaar snel gaat beginnen en het mentoraat freaks me out! En daarnaast ga ik mijn leerlingen ook enorm missen. Héél erg!

Op dinsdag waren de leerlingen onrustig. Logisch, het schooljaar zit er bijna op en we zijn al klaar met het hoofdstuk. 'Wat moeten we dan nu nog anderhalve week doen?' was een veelgestelde vraag. Ik wist het zelf ook niet zo goed. Ik heb de leerlingen dus heel veel laten oefenen. Maar om dat nu nog zes lessen lang te doen?

Ook woensdag moesten mijn brugklasleerlingen oefenen. Als ik het al saai vind worden om alles wéér te herhalen, hoe moet dat dan voor de leerlingen zijn? En wat moest ik toch doen in de vier lessen die nog komen gaan? Ik maakte een planning en vroeg mijn brugklasleerlingen wat ze ervan vonden. Eén les leren voor de wiskundetoets, één les werken aan rekenvragen met aan het einde van de les een rekenbingo, nog een les leren voor andere toetsen en de laatste les een wiskwis: een quiz met wiskundige vragen. 
Ook 2havo was onrustig deze les. Er waren meer leerlingen niet aan het werk dan wel. Maar goed, ik neem ze maar niks kwalijk. Ik ga ze zo erg missen volgend jaar, dat ik het nog zou hebben goedgekeurd als ze over de tafels zouden rennen...

Donderdag waren ze overigens wel heel lief aan het werk. In het klassenschrift schreef ik een hoop complimentjes over de jongens die een heel stuk beter werkten dan ik het afgelopen jaar had gezien en ik was echt in staat om ze te knuffelen. Eh, ja, echt...

Vrijdag had ik een heerlijke dag: alleen de eerste vier uren les, om 12.00 uur mocht ik al naar huis. Met mijn brugklasleerlingen deed ik dus een rekenbingo. Ik kreeg nog een enorme discussie met een leerling die vond dat ik de regels niet goed had uitgelegd. Hij had zijn bingo voorbij laten gaan en wilde daarna alsnog naar me toekomen met zijn bingokaart, maar zo werkt dat natuurlijk niet. De bedoeling van een rekenbingo is dat de leerlingen leren rekenen. Als ze achteraf pas bedenken dat ze wel bingo hebben, hadden ze dus blijkbaar niet goed gerekend...

Volgende week heb ik de laatste twee lesdagen. Maar eerst... drie dagen weekend!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen