woensdag 9 juli 2014

Lief dagboek #4

Lief dagboek,

Ik word mentor. Het is zo definitief als het maar zijn kan, en ik weet niet goed hoe ik me daarom moet voelen. Ik knijp 'm natuurlijk enorm, maar aan de andere kant lijkt het me ook heel leuk. Echt een band opbouwen met de leerlingen, een steun voor ze zijn, gezellig kletsen over koetjes en kalfjes, ze opvoeden en boos op ze worden als ze vervelend zijn geweest bij één van mijn collega's.

Maar ik denk niet dat mijn mentorleerlingen leuk zullen zijn. Daar heb ik drie hele goede redenen voor. 1. Het zijn voornamelijk meisjes, en ik houd niet van meisjes. Ze zijn gemeen, achterbaks, arrogant, irritant en hebben geen humor. 2. Het zijn vwo-leerlingen. Vwo-leerlingen hebben geen humor en willen alles zelfstandig doen. Ze hebben geen hulp nodig en zien de docent als docent, en niet als een mens. En ze tonen geen interesse. 3. Het zijn alfa-leerlingen die een hekel hebben aan wiskunde. En ik geef wiskunde. Nou ja, de link kun je zelf wel leggen.

Ik scheer ze natuurlijk enorm over één kam en heel veel ervaring heb ik ook niet met dit soort leerlingen, maar dit is mijn eerste indruk toen ik hoorde dat ik mentor word van 19 leerlingen waarvan het merendeel uit meisjes bestaat.

Misschien moet ik maar niet te negatief denken en me vasthouden aan de leuke dingen van het mentor-zijn. Cadeautjes aan het einde van het schooljaar en zo. ;-) 

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten