vrijdag 19 september 2014

Een heel uniek aanbod

Tijdens de stilte-minuten ligt een meisje, Amira, languit op haar tafel. Eén keer heb ik oogcontact met haar, maar het lijkt haar niet veel te interesseren. Ze gaat echt niet aan het werk! Haar buurvrouw, Lisa, stoot haar een paar keer aan, om haar aan te sporen. Als Lisa merkt dat Amira echt niet aan het werk gaat, besluit Lisa ook het bijltje erbij neer te gooien. Terwijl de andere 27 leerlingen perfect aan het werk zijn, liggen Amira en Lisa een beetje niets te doen. Ja, zuurstof te verbruiken. Gelukkig zitten (ehhh... liggen) ze achterin het lokaal, in een hoekje. Niemand die ze ziet en niemand die kan denken: hé, die meisjes daar werken niet aan de opgaven, dan hoef ik het ook niet te doen!

Vijf minuten voordat de bel gaat loop ik met mijn agenda op ze af.
'Hé dames. Jullie ouders hebben heel veel schoolgeld betaald, zodat jullie goed onderwijs krijgen. Het is dan wel de bedoeling dat je van de lestijd gebruik maakt. Dus we gaan een afspraak maken om deze lestijd in te halen. Maandag tijdens de grote pauze heb ik al een afspraak, maar zullen we de eerste pauze afspreken? Gewoon, in ditzelfde lokaal?'
'Maar waarom dan?' vraagt Amira.
'Omdat jullie net een half uur niets hebben gedaan. Ik geef jullie de kans om de lestijd in te halen. En wees er maar blij mee, want ik gun echt niet iedereen mijn vrije pauzes.'
'Maar...'
Ik zie aan ze dat ze niet goed weten hoe ze hiermee om moeten gaan. Ik zie ze denken: moeten we blij zijn met dit aanbod, of is dit gewoon een smerige truc om ons terug te pakken? Na een paar seconden hebben ze inderdaad door dat dit gewoon een soort van nablijven is.
'Maar Lisa deed helemaal niks,' probeert Amira haar vriendin te redden.
'Nee, dat is het probleem ook een beetje. Jullie deden allebei niet veel, daarom bied ik jullie ook deze kans aan. Nou, wat denken jullie ervan? Maandag in de kleine pauze? Zet het direct in je agenda, voor het geval je het vergeet.'
Amira kijkt me met een opgetrokken wenkbrauw aan. Als ze ziet dat ik haar naam in mijn agenda schrijf, weet ze dat ik serieus ben.
'En zorg dat je volgende keer wel mee doet in de les. Zo'n aanbod ga ik niet vaker doen.'

Liefs!

1 opmerking:

  1. Wat een goede oplossing, Elseline! Heb ook wel eens zulke leerlingen in de klas en vind het zo moeilijk om dan iets te bedenken. Bedankt voor je inspiratie!

    Groetjes,
    Susanne

    BeantwoordenVerwijderen