donderdag 9 oktober 2014

Het gedrag van Pietje

Het nieuws volg ik vaker niet dan wel en met de politiek heb ik al helemaal niets. Toch hoorde ik net iets op het nieuws wat over de politiek ging en wat wél mijn aandacht trok.

Drie politici schijnen iets gezegd te hebben over Marokkanen. Ik hoorde de helft van het gesprek niet, want ik was voor de verandering druk bezig om mijn woonkamer op te ruimen, maar het ging over of hun uitspraken strafbaar waren of niet. De drie politici hadden namelijk commentaar op Marokkanen. Wilders gaf commentaar op de gehele groep, terwijl de twee andere politieke mannen commentaar hadden op het gedrag van Marokkanen. En dat is een verschil.

Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens mijn stage is dat je geen commentaar op een leerling mag hebben. Je mag dan ook nooit zeggen dat Pietje vervelend is. Wat je wel mag zeggen? Dat het gedrag van Pietje vervelend is. Keur niet de persoon af, maar het gedrag van die persoon.

Ik probeer er op te letten en probeer ook nog eens de ik-boodschap toe te passen ('Pietje, ik vind het gedrag dat jij vertoont vervelend'), maar het gebeurt ongetwijfeld vaker dan ik wil dat ik dit belangrijke verschil vergeet. Door dit stukje te schrijven herinner ik mezelf er extra aan dat ik hier echt op moet letten.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten