zaterdag 25 augustus 2012

De introductiedag voor nieuwe docenten

Het was donderdag een raar moment toen ik mijn wekker om zeven uur ’s morgens moest inplannen. Dat was al een hele tijd geleden! Gisterochtend begon dan ook erg moeizaam. Na nog even een half uur te blijven liggen ben ik er dan toch maar uitgegaan. Ik trok de kleren aan die ik de avond ervoor al had klaargelegd, ik deed de make-up op die ik al in gedachten had en ik pakte mijn tas in. Na nog een ontbijtje en de andere ochtendrituelen was ik er klaar voor: ik mocht aan het werk!

Het was kwart over negen toen ik aankwam bij mijn werk, slechts driekwartier te vroeg! Ik verwachtte dat er nog niemand was, maar niets bleek minder waar. In de gang voor de personeelskamer stond iemand van het MT die ik nog nooit eerder de hand had geschud, maar die wel mijn naam wist. Ik voelde me even speciaal, totdat hij zei dat hij uren bezig was geweest met het smoelenboek voor het personeel en daardoor alle namen wist. Tja. Daar ging het speciale gevoel.

We begonnen in de personeelskamer met drie collega’s en langzaam druppelden de andere dertien (!) nieuwe docenten ook binnen. Het gesprek werd al erg gezellig, maar we werden al snel afgekapt door de begeleidster van de nieuwe docenten. “Nog niet te veel vertellen hoor, anders heb je straks bij het voorstelrondje niets meer te vertellen.” De zenuwen kwamen meteen omhoog. Zet me voor een groep van dertig leerlingen en ik voel me op mijn plek. Zet me voor een groep van twintig collega’s en ik sla dicht. Ik wist al helemaal niets meer te vertellen nadat iedereen zijn verhaal over zijn huwelijk, zijn kinderen, zijn bedrijfsleven en zijn extreme hobby’s had verteld. (“Hallo, ik ben Elseline Snelten, ik ben ongetrouwd, ik woon niet samen, ik heb geen kinderen, ik heb geen jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en mijn hobby is lezen. Ik ben net klaar met de lerarenopleiding en dat is het enige wat ik tot nu toe qua nuttige dingen in mijn leven heb gedaan. Next.”) Gelukkig verliep de rest van de dag wat soepeler. We kregen enorm veel uitleg over wat regels van de school, waar je moet zijn als je een probleem hebt met een leerling, wat te doen bij zichtbare elektronica zoals een mobiele telefoon en een iPad (ja, daar lopen de leerlingen van nu mee rond…) en al dat soort dingen. We kregen meer informatie over de begeleiding, een rondleiding door de school en vervolgens stond er een heerlijke lunch voor ons klaar. Tot slot kregen me nog een minicursus over de ICT in het lokaal en dat was onze dag. Na ruim vier uur luisteren mochten we genieten van de rest van de middag. Samen met één van mijn nieuwe collega’s nam ik de trein richting huis en dat was heel gezellig. Ik heb al meer woorden met haar gewisseld dan dat ik heb gedaan op mijn laatste stageschool met alle collega’s bij elkaar en mede door dat gezellige gesprek in de trein heb ik ook echt zin gekregen in het nieuwe schooljaar. Eindelijk.

Ook kreeg ik gisteren mijn rooster voor het komend half jaar. Ik schrok even omdat ik ineens vier dagen moest werken i.p.v. drie, maar ik heb me daar uiteindelijk bij neergelegd. Twee ochtenden werken, één middag, één lange dag met daarin vier tussenuren en de woensdag ben ik vrij. Genoeg tijd om te kunnen schrijven voor mijn blog!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten