woensdag 12 september 2012

10 redenen om... docent te worden

Deze week weer een nieuw lijstje, namelijk een lijstje met tien redenen waarom je docent zou moeten worden. Daar komt ‘ie!

De 10 redenen om docent te worden:
1.       Jouw kennis voor een bepaald vakgebied overdragen aan een nieuwe generatie en daar ook nog eens voor betaald krijgen. Wauw.
2.      Je doet iets goeds voor de maatschappij. Je leidt de leerlingen op en zorgt er zo (hopelijk) voor dat ze op het rechte pad blijven.
3.      Negen van de tien keer heb je leuke, spontane collega’s.
4.      Ondanks dat de leerlingen in de puberteit vaak een hekel hebben aan school en huiswerk, zijn ze toch dankbaar. Zeker als jij ze weer hebt geholpen om een mooi cijfer binnen te slepen.
5.      Het is bijna een sport om je lessen steeds leuker te maken, voor jezelf en voor de leerlingen. Het uitproberen van nieuwe werkvormen blijf ik toch wel echt ontzettend leuk vinden!
6.      Roddelen mag natuurlijk niet (eh…), tenzij je een docent bent. Tijdens een leerlingbespreking mag je geoorloofd je mening over alle leerlingen de groep in gooien zonder dat iemand je boos aankijkt.
7.      Behalve dat je docent bent, ben je ook een luisterend oor voor de leerlingen. De leerlingen vinden het maar al te fijn om te vertellen wat ze in het weekend hebben gedaan of dat ze een nieuwe vriend(in) hebben. Behalve dat lesgeven leuk is, is het ook nog eens heel erg gezellig.
8.      Iemand in mijn directe omgeving (“Hoi vriendje”) noemt mij altijd een betweter, omdat ik schijnbaar altijd gelijk wil hebben – wat overigens helemaal niet waar is, maar dat is een ander verhaal. Als docent wordt het juist van mij verwacht dat ik de betweter speel, daar hebben ze me juist voor aangenomen.
9.      Korte werkdagen…
10.   …en natuurlijk, hij mag niet in dit lijstje ontbreken, twaalf weken vakantie per jaar, plus nog hier en daar een dag vrij. En dan ook nog gewoon doorbetaald krijgen, niiice!

Genoeg redenen om het onderwijs in te gaan, toch?
 
Liefs!

Lees ook: 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten