Tot een paar maanden terug had ik nog nooit van de meervoudige
intelligenties gehoord en toen ik er voor het eerst over hoorde tijdens één van
de lessen van mijn studie, was ik ook niet heel erg onder de indruk.
Noodgedwongen maakte ik een werkvorm waarin meerdere intelligenties werden
aangesproken, zodat ik hier voor een huiswerkopdracht over kon schrijven. Pas
later kwam ik er achter dat dit onderwerp eigenlijk best interessant is.
Er zijn acht meervoudige intelligenties en iedereen beschikt
over deze acht. De ene intelligentie is sterker ontwikkeld dan de ander. Ik ben
bijvoorbeeld beter in rekenen dan mijn vriend, maar hij is lichamelijk en
muzikaal een (heel) stuk beter ontwikkeld dan ik. Doordat niet iedereen
hetzelfde is, is het belangrijk om variatie in de lessen aan te brengen. In een
goede les wordt er aandacht besteed aan meerdere van onderstaande intelligenties.
De acht meervoudige
intelligenties zijn:
1. Verbaal, “taalknap”2. Logisch, “rekenknap”
3. Visueel, “kijkknap”
4. Muzikaal, “muziekknap”
5. Lichamelijk, “bewegingsknap”
6. Naturalistisch, “natuurknap”
7. Interpersoonlijk, “samenknap”
8. Intrapersoonlijk, “zelfknap”
Tijdens het maken van simpele huiswerksommen wordt er
aandacht besteed aan intelligentie 2 en 8. De leerlingen die graag op zichzelf
zijn, vinden dit misschien heel fijn, maar de leerlingen die geen rekenknobbel
hebben en die graag praten en samenwerken, vinden hier niets aan. Daarom is het
belangrijk om meerdere intelligenties in een les terug te laten komen.
Hoe doe je dat? Dat kan vrij simpel. Zet de leerlingen in
groepjes van vier, laat de leerlingen van te voren het huiswerk maken (#2, #8)
en laat ze dit aan elkaar uitleggen (#1, #7). Door deze eenvoudige werkvorm gebruik je vier
intelligenties waarbij alle leerlingen worden aangesproken.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten