maandag 10 september 2012

Meervoudige intelligenties

Tijdens mijn eindassessment, het gesprek dat plaatsvindt aan het eind van een LIO-stage, is het woord “meervoudige intelligenties” meerdere keren gevallen. Ook tijdens de diploma-uitreiking haalde een andere docent dit nog een keer aan. Beide docenten hadden namelijk, tijdens het bestuderen van mijn portfolio, gezien dat ik me hiervoor interesseerde.

Tot een paar maanden terug had ik nog nooit van de meervoudige intelligenties gehoord en toen ik er voor het eerst over hoorde tijdens één van de lessen van mijn studie, was ik ook niet heel erg onder de indruk. Noodgedwongen maakte ik een werkvorm waarin meerdere intelligenties werden aangesproken, zodat ik hier voor een huiswerkopdracht over kon schrijven. Pas later kwam ik er achter dat dit onderwerp eigenlijk best interessant is.

Er zijn acht meervoudige intelligenties en iedereen beschikt over deze acht. De ene intelligentie is sterker ontwikkeld dan de ander. Ik ben bijvoorbeeld beter in rekenen dan mijn vriend, maar hij is lichamelijk en muzikaal een (heel) stuk beter ontwikkeld dan ik. Doordat niet iedereen hetzelfde is, is het belangrijk om variatie in de lessen aan te brengen. In een goede les wordt er aandacht besteed aan meerdere van onderstaande intelligenties.

De acht meervoudige intelligenties zijn:
1.       Verbaal, “taalknap”
2.      Logisch, “rekenknap”
3.      Visueel, “kijkknap”
4.      Muzikaal, “muziekknap”
5.      Lichamelijk, “bewegingsknap”
6.      Naturalistisch, “natuurknap”
7.       Interpersoonlijk, “samenknap”
8.      Intrapersoonlijk, “zelfknap”

Tijdens het maken van simpele huiswerksommen wordt er aandacht besteed aan intelligentie 2 en 8. De leerlingen die graag op zichzelf zijn, vinden dit misschien heel fijn, maar de leerlingen die geen rekenknobbel hebben en die graag praten en samenwerken, vinden hier niets aan. Daarom is het belangrijk om meerdere intelligenties in een les terug te laten komen.

Hoe doe je dat? Dat kan vrij simpel. Zet de leerlingen in groepjes van vier, laat de leerlingen van te voren het huiswerk maken (#2, #8) en laat ze dit aan elkaar uitleggen (#1, #7).  Door deze eenvoudige werkvorm gebruik je vier intelligenties waarbij alle leerlingen worden aangesproken.

Liefs! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen