zondag 2 september 2012

Dagboek: mijn eerste week als beginnend docent (#1)

Vanaf deze week elke zondag een update over mijn gehele week.
 
Wat een heerlijke week! Na een regenachtig weekend, letterlijk, volgde een hele zonnige week, meer figuurlijk dan letterlijk. Op maandag begon ik met een lunch met alle collega’s, vervolgens een algemene personeelsvergadering en tot slot een sectievergadering. De dag bestond vooral uit handjes schudden en veel luisteren, maar daar ben ik gelukkig gek op. Maandagavond was iets minder leuk. Ik was op van de zenuwen en het lukte me niet om in slaap te komen. Zo rond een uur of elf/half twaalf sliep ik eindelijk (ik probeer normaal om 22.00 uur te slapen, omdat ik nu eenmaal veel slaap nodig heb), maar mijn nachtrust werd ’s nachts al snel verstoord door een mug. En vanaf toen heb ik nog maar weinig geslapen. Ik werd wakker van een nachtmerrie, ik piekerde de halve nacht over mijn aanstaande klassen en daarna had ik nog een nachtmerrie.

Amper geslapen verliet ik dinsdagochtend rond zes uur mijn bed. Ik probeerde een schaaltje yoghurt naar binnen te werken, maar daar had ik de grootste moeite mee. En dan terwijl ik normaal juist moeite heb om ‘nee’ te zeggen tegen eten. Achteraf bleken de zenuwen toch voor niets te zijn geweest. Ik was veel te vroeg op school (nachtmerrie 1: te laat komen) en ik wist in één keer het lokaal te vinden (nachtmerrie 2: verdwalen in het gebouw). Ik startte de computer op en ik merkte meteen dat er iets mis was. De muis werkte niet en het Smartboard zat enorm tegen. Ik probeerde een beetje technisch te doen, maar daarin faalde ik. Ik probeerde hulptroepen in te schakelen, maar daarin faalde ik ook. En toen gaf ik de hoop maar op. Volgende keer beter.
De leerlingen in mijn klassen bleken schatten te zijn (nachtmerrie 3: k**leerlingen). Er zitten wel wat leerlingen in die wat meer aandacht vragen dan de rest, maar op zich verliepen mijn eerste lessen vrij soepel. Ik stelde mezelf voor, de leerlingen stelden zichzelf voor en in de resterende tijd maakten ze nog wat wiskundeopgaven. Om 12.00 uur was ik vrij (heerlijk!) en dat was mijn eerste schooldag.

Op woensdag had ik een dagje vrij en dat had ik eigenlijk ook wel nodig. Slechts drie lesuren gehad, maar zelfs dat vreet energie. Ik nam rust, deed boodschappen, stond een paar uur in de koken (had ik al verteld dat koken ook een hobby van me is?)(had ik ook al verteld dat ik graag dingen tussen haakjes schrijf?), kreeg visite voor het eten, bereidde mijn les voor en om half tien ging ik naar bed. Het was lang geleden dat ik om 5.15 de wekker zette, dus wat extra slaap kon ik vast wel gebruiken.

Donderdagochtend, 5.15: de wekker loeide. Ik was in één keer wakker (nachtmerrie 1: te laat komen, ik vraag me af hoe vaak ik die nog ga krijgen!), maar wel nog erg moe. Zoals ik al zei, ik ben dat soort tijdens niet meer gewend. Ik pakte snel mijn spullen bij elkaar, deed de rest van mijn ochtenddingen en verliet toen het huis. Om 7.00 uur zat ik in de trein, mijn ogen vielen dicht, mijn hoofd viel steeds een beetje naar voren en ik had enorm veel medelijden met mezelf. Gelukkig maakten de lessen alles goed. Mijn leerlingen waren ineens nog leuker dan afgelopen dinsdag en ze deden geweldig mee. Mijn glimlach werd met de minuut groter en groter. Donderdagmiddag zou ik een vergadering hebben, na vier tussenuren wachten, maar toen bleek dat ik niet in een team zat (buitenbeentje…), mocht ik al om 11.00 uur naar huis. Heel vervelend.

Op vrijdagochtend werd ik na een extreem lange nachtrust wakker. Om 20.30 was ik al gaan slapen, om 23.30 werd ik nog even gewekt door mijn vriendje, en daarna sliep ik fijn door tot 7.30. Geen nachtmerries dit keer, gewoon een heerlijk schoonheidsslaapje. En dat ik geen nachtmerries had, was een wonder, aangezien ik op vrijdag moest lesgeven aan een onbekende klas. Misschien kwam het doordat de vorige klassen zo goed waren bevallen, want last van zenuwen had ik ook niet. Die nieuwe klas, een derde klas HAVO, was overigens ook de enige klas die ik les moest geven, want mijn brugklassen hadden ’s middags een introductiemiddag.
Om 10.30 arriveerde ik op school, ik deed nog wat laatste organisatorische dingetjes, om 11.10 begon de les en om 12.00 verliet ik het gebouw weer met een grote glimlach. Want wat een leuke klas is dat toch! Een kwartier lang hebben we gekletst, een half uur lang hebben de leerlingen in stilte gewerkt. Hier en daar een kletspraatje tussendoor en dat was het. Een leuke, gezellige, kleine (24 leerlingen) klas die goed kunnen kletsen, maar ook goed weten wanneer ze stil moeten zijn. Tenminste, deze eerste week van het schooljaar dan.

En nu is het weekend. Ik schrijf dit op vrijdag al, omdat ik het hele weekend in een vakantiehuisje zit. Even ontspannen en genieten voordat het zware werk écht gaat beginnen.

Nog een fijn weekend allemaal!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten