woensdag 17 oktober 2012

Tijd over

Afgelopen maandag merkte ik dat ik veel te weinig huiswerkopgaven aan de leerlingen had meegegeven voor de dag erna. Ik gaf zes of zeven opgaven en normaal gesproken is dat ruim voldoende. Dit keer bleek het te weinig te zijn. Na twintig minuten waren de eerste leerlingen al klaar en toen moest ik de rest van de les ter plekke in zien te vullen. Maar hoe?

Omdat ik er totaal niet op had gerekend dat de leerlingen al zo snel klaar waren, had ik geen alternatieve opdracht bij de hand. Daarom gaf ik ze de keuze om of alvast te beginnen aan het huiswerk voor vrijdag of om het huiswerk voor een ander vak te maken.

Aangezien heel veel leerlingen kozen om alvast het huiswerk voor vrijdag te maken, zal ik morgen, donderdag dus, weer met hetzelfde probleem zitten. De leerlingen hebben dan weer een half uur niets te doen en ik kan ze moeilijk alvast het huiswerk voor na de vakantie laten maken. Daarom heb ik maandagavond zitten brainstormen om een leuke opdracht te verzinnen dat past bij het huidige onderwerp (negatieve getallen).

Uiteindelijk ben ik, met dank aan mijn vriend, op het idee gekomen om een soort woordzoeker te maken, maar dan met getallen. Een getalzoeker dus. Ik heb een veld van twaalf bij twaalf hokjes met in ieder hokje een positief of negatief getal. De leerlingen hebben in het boek geleerd om positieve en negatieve getallen bij elkaar op te tellen en dat moeten ze ook bij deze opdracht doen. Ze nemen vier aangrenzende hokjes, tellen deze vier getallen bij elkaar op en berekenen de uitkomst. De vier hokjes strepen je weg, even als het antwoord. De leerlingen moeten de uitkomsten -20 tot en met 20 proberen te vinden. Daar zijn ze vast wel een tijdje mee zoet!

Ik ben zelf alvast begonnen…

Ik ben benieuwd hoe ze het gaan vinden!

Liefs!
 
P.S. Een digitale versie is te vinden onder "Documenten"!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten