Hoofdstuk 9, tip 6: Creëer afstand tot de leerlingen
Te popiejopie doen, te veel tussen de leerlingen in gaan zitten, willen
dat de klas om je lacht: helemaal fout! Je wordt betaald om te doceren. Doe dat
dan ook. Je kunt in het begin beter wat afstand creëren tussen jezelf en de
klas, bijvoorbeeld door je iets netter te kleden. Je positie wordt daardoor
duidelijk. Dat helpt je leiderschap te verwerven. Leerlingen willen een sterke
leider (geen strenge dat is wat anders) want dat biedt ze veiligheid en
structuur.
Misschien is dit een tip waar ik
juist heel veel kan leren. In mijn brugklassen is de verhouding tussen de band
met de leerlingen en mijn leiderschap prima: ik kan leuk met de leerlingen
kletsen, maar de leerlingen weten wel dat ik de leider ben.
In mijn tweede en derde klas gaat
het tonen van leiderschap wat minder goed. Dat zou kunnen komen doordat ik in
de eerste lessen toch probeerde om té vriendelijk over te komen. En dat is
jammer, want daardoor worstel ik nu enorm met deze twee klassen. Ik lig er niet
wakker van, maar ik vind het wel ontzettend jammer. Ik had graag gezien dat het
anders was gelopen.
Het zal ongetwijfeld niet te laat
zijn om nu nog het leiderschap op me te nemen, maar verdomd lastig is het wel.
Tijdens de eerste les had ik me in één keer sterk neer kunnen zetten. Na zeven
weken kennen de leerlingen me al, weten ze wat mijn zwakke punten zijn en weten
ze waar mijn grenzen liggen. Het dragen van nette kleren is geen ramp: dat kan
iedereen. Helaas zal dat niet de sleutel tot succes zijn. Leiderschap tonen zit
in veel meer aspecten dan in alleen het uiterlijk. Uitstraling en
overtuigingskracht zijn bijvoorbeeld twee punten die al een stuk meer effect
zouden hebben.
Wat ik nu ga doen? Ik probeer me
bewust te zijn van mijn uitstraling, ik pas mijn mimiek aan op wat ik zeg en op
wat ik wil bereiken en als dat niet lukt, kan ik altijd nog een kritische blik
werpen op mijn kledingkast. :)
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten