Als docent, maar ook als mens, zijnde kan ik bijna niet om
dit onderwerp heen. De afgelopen dagen zie je overal blogs en nieuwsberichten
over pesten en daarom lijkt dit het juiste tijdstip om er ook eens iets over te
schrijven.
Vorige week deed ik
overigens al meerdere pogingen om een blog te schrijven over pesten, maar ik
vond het erg lastig om er “als buitenstaander” iets over te schrijven. Nu dus
poging zoveel in de hoop dat het nu wel lukt!
Voor zo ver ik weet ben ik nooit actief geweest als pester
en ben ik zelf gelukkig ook nooit gepest.
Ik was zeker niet de populairste van de klas, maar buitengesloten werd ik ook
niet. (Op het-laatst-gekozen-worden-bij-gym na, maar ik denk dat dat meer een
tactische beslissing was van mijn klasgenoten dan dat ze het deden om te
pesten.) Ik had in elke groep of klas wel vriendinnen en als ik die niet had,
dan maakte ik ze wel. Wel heb ik pesten een paar keer van dichtbij gezien. Op
de basisschool werd een klasgenoot van mij gepest. Er werd gezegd dat hij vies
had, dat hij een lange piemel had (ik weet niet of zo’n opmerking nu als
pesterij werd gezien of juist als compliment, maar goed… het waren toch
kinderen van 8/9 jaar) en dat hij gewoon raar was. Ik vind het verschrikkelijk
om toe te geven, maar ik deed er ook aan mij. Als kinderen hem per ongeluk
hadden aangeraakt, gingen ze dat aan anderen afgeven. “Iehh, Marcel!” En die
leerling “smeerde” dat ook weer af aan iemand anders. En ja, ook ik deed
daaraan mee. Waarom weet ik niet, want zo verschrikkelijk vond ik hem niet.
In diezelfde klas zat ook een meisje – in groep 8 één van
mijn beste vriendinnen – die werd gepest. En waarom? Omdat ze dun was. “Anorexia!”
riepen ze dan naar haar. Ze negeerde het en ook ik deed alsof ik het niet
hoorde. Ik heb er nooit wakker van gelegen, maar nu ik dit schrijf vraag ik me
af of zij dat wel heeft gedaan.
Van die jongen weet ik het wel. Toen Hyves helemaal hot was,
kwam ik hem toevallig via via online tegen. Ik voegde hem toe op MSN en zo
raakte we aan de praat. Over de alledaagse dingen, maar ook over toen. Hij
vertelde me dat hij een rottijd had gehad en het pesten is op de middelbare
school doorgegaan. Dat vond ik verschrikkelijk om te horen! Ik heb zelf een
hele leuke tijd gehad, zowel op de basisschool als op de middelbare school, en
dat gun ik anderen ook!
Nu maak ik het pesten wel eens mee als docent. Toen ik nog
stage liep, hoorde ik van mijn begeleidster dat er een meisje uit de klas werd
gepest. Ik had het absoluut niet door en ik weet ook nog steeds niet waarom ze
werd gepest. Wat mijn begeleidster – en mentor van de klas – toen deed, heeft
me diep geraakt. Ze zette alle tafels aan de kant en zette de stoelen in een
kring. Een ouderwets kringgesprek. Ze vertelde eerst iets algemeens over pesten
en vroeg toen aan de klas of zij wisten dat er iemand werd gepest. En
inderdaad, heel veel leerlingen konden de naam van het meisje noemen. Daarna
begon mijn begeleidster haar eigen verhaal. Want ook zij werd vroeger op school
gepest. Jarenlang werd ze getreiterd door haar klasgenoten, maar ook thuis ging
dit door. Ze was thuis de jongste, maar wel het enige meisje. Omdat haar moeder
vroeg overleed, kreeg zij de zware taken op zich. Door haar broers werd ze
enorm gepest en haar vader deed er niets aan. Ze voelde zich nergens veilig en
niemand hielp haar. Door dit pesten is ze depressief geworden en daardoor slikt
ze tot op de dag vandaag nog steeds medicijnen. Terwijl ze dit vertelde, rolde
de ene traan na de andere over haar wangen en ook de leerlingen en ik hebben
wat tranen moeten laten. Wat verschrikkelijk! Na dit klassengesprek is het
gepest van het meisje gestopt.
De reden dat dit plek heeft plaatsgevonden is omdat het
meisje dat werd gepest zelf naar de docente toe is gegaan en heeft gezegd wat
er in de klas speelde. Als ze het niet had verteld, had mijn begeleidster ook
niets gezien. Mensen die gepest worden denken dat iedereen het weet, maar dat
niemand er iets aan wil doen, maar dat is niet altijd waar. Pestkoppen kunnen
ontzettend sneaky zijn. Briefjes die worden doorgegeven in de klas, dingen die
buiten worden gezegd, dingen die online worden gezegd… Er zijn maar weinig
docenten die daar zicht op hebben. Wel ben ik sinds het gesprek in mijn
stageklas extra alert op pesten. Ik onderschep briefjes die door de klas gaan
en ik spreek de leerlingen er op aan als er iets lelijks wordt gezegd over een
ander. Zodra ik ook maar het vermoeden heb dat er iemand wordt gepest, trek ik
aan de bel. Ik neem de leerling apart of ga er mee naar de mentor. Maar het
doodzwijgen, dat doe ik niet!
Om af te sluiten nog een stukje dat ik tegenkwam op
Facebook. Mocht ik ooit mentor worden en ik krijg te maken met pesterijen, dan
ga ik hier zeker aan terugdenken!
Een onderwijzeres in
New York onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de
volgende opdracht. Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen
het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de
grond te gooien en er op te stampen. Kortom er echt een puinhoop van te maken,
maar het ni
et te verscheuren. De
kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel
mogelijk te verkreukelen. Toen kregen ze de opdracht om het papier voorzichtig
weer open te vouwen, zodat het niet scheurde en het weer glad te strijken. Ze
liet hen zien hoe vol littekens en vuil het papier was geworden. Toen zei ze de
de klas dat ze het papier moesten zeggen dat het hen speet dat ze het zo
verkreukeld hadden. Maar hoe vaak ze ook zeiden dat het hen speet en hoe ze hun
best ook deden om de kreukels weer uit het papier te halen, het lukte hen niet
om het blad in de vorige gladde staat terug te krijgen. Ze wees haar leerlingen
op alle littekens die ze achterlieten. En dat die littekens nooit meer zullen
verdwijnen, hoe hard ze ook probeerden ze te repareren. Dat is wat er gebeurt
als een kind een ander kind pest. Je kan zeggen dat het je spijt, je kan
proberen het weer goed te maken, maar de littekens zijn er en die blijven.
Mensen van 80 kunnen nu nog navertellen hoe ze op de lagere school gepest
werden. De kreukels gingen er niet meer uit. De gezichten van de kinderen in de
klas vertelden haar dat haar boodschap was overgekomen.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten