Eén van de lastigste dingen van
lesgeven is het krijgen en vooral het houden van de aandacht van de leerlingen.
Met name aan het begin van de les is dat lastig. Tijdens mijn studie deed ik al
een klein onderzoek hiernaar en ook tijdens mijn eerste intervisiebijeenkomst
hebben we het over deze casus gehad. Het vervelende hiervan is dat er eigenlijk
niet één ding is dat altijd werkt. Het hangt (in mijn lessen) ook heel erg van
de bui van de leerlingen af of ik een snelle start heb of dat ik tien minuten
stuntel met de klas voordat ik eindelijk kan beginnen. Daarbij lukt iets ook
niet altijd meteen. Als je een oplossing gevonden denkt te hebben, moet je dit
eerst een aantal keer proberen voordat iedereen eraan gewend is. Een
verandering is altijd even wennen, zowel voor de leerlingen als voor de docent
zelf.
De situatie
De docent wisselt van lokaal,
waardoor de computer nog niet is opgestart. De docent staat het liefst bij de
start van de les bij de deur om de leerlingen te verwelkomen, maar hij wil ook
graag de computer opstarten en zijn lesvoorbereiding klaarzetten. Hij moet een
keuze maken en kiest dan toch voor het klaarzetten van de powerpointpresentatie.
De leerlingen stromen binnen, ze zijn onrustig en de docent heeft moeite om de
leerlingen rustig te krijgen.
De hulpvraag
Hoe krijg je de leerlingen stil
aan het begin van de les als je zelf ook nog met andere dingen bezig bent?
De mogelijke oplossingen
Nummer 1: Ga in gesprek met de
leerlingen. Of het nu een brugklas is of een 5VWO: (bijna) alle leerlingen
willen goed les en zijn ook best bereid om de docent tips te geven op welke
manier de docent dit zou kunnen vormgeven. Daarbij zijn leerlingen ook nog eens
ontzettend verschillend. De ene klas luistert al als de docent in zijn of haar
handen klapt, de andere klas heeft een andere methode nodig om stil te worden.
Vraag aan de leerlingen welke manier bij hen helpt. Je hebt er weinig mee te
verliezen als je het vraagt en je kunt er een hoop mee winnen. Baat het niet
dan schaadt het niet.
Nummer 2: Zorg dat je er klaar
voor bent. De leerlingen worden onrustig als ze zien dat je er zelf nog niet
klaar voor bent en ze zijn nog niet op die manier afgericht dat zij er dan wel
klaar voor gaan zitten. Ze gebruiken die tijd om te kletsen, om nog even de
laatste huiswerkopgaven over te schrijven van een klasgenoot of om nog even de
laatste roddels door te nemen, maar hun boek en schrift openen op de juiste
bladzijde, hun pen in de aanslag en hun lippen op elkaar? Nee, dat gebeurt maar
zelden. In ieder geval heb ik het niet meegemaakt. Zorg dus dat je het signaal
afgeeft dat je er zelf klaar voor bent. Ga op je bureau zitten en kijk de klas
in, ga voor het bord staan of verwelkom de leerlingen in de deuropening. Het
maakt niet zo veel uit, als je maar oog hebt voor de leerlingen. Het
klaarzetten van een powerpoint kan later ook nog. De eerste prioriteit is het
krijgen en behouden van de aandacht van de leerlingen. Pas daarna zet je de
computer aan. Geef de leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om alvast een stuk
theorie te lezen, wat begrippen te leren of een opgave uit het boek te maken.
Zet ze aan het werk en ga daarna zelf aan de slag.
Nummer 3: Accepteer dat de leerlingen
aan het begin van de les wat drukker zijn. Geef ze een paar minuten om te
praten met elkaar, maar zorg wel dat het daarvoor direct stil is. Een leuke
manier om de grens aan te geven tussen het praten en het opletten? Zet een
liedje op. Een nummer duurt meestal zo’n drie à vier minuten. Zeg van tevoren
tegen de leerlingen dat ze mogen praten zolang als het liedje duurt, maar ook
dat ze echt stil moeten zijn zodra het liedje is afgelopen. Voor de leerlingen
is het op deze manier dan duidelijk wanneer ze wel mogen praten en wanneer ze
écht op moeten letten. Bind er ook consequenties aan waar iedereen zich aan
houdt. Ben je nog aan het praten nadat het liedje is afgelopen? Dan meld je je
bij de afdelingsleider of iets dergelijks.
Uiteraard zijn er nog veel meer
mogelijke oplossingen, maar die komen vast ooit nog eens naar voren in een
andere blog!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten