vrijdag 9 november 2012

Werkvormen

Af en toe probeer ik een andere werkvorm te verzinnen dan de doorsnee ga-zelfstandig-de-opdrachten-maken-die-op-het-bord-staan-werkvorm. Vooral tijdens mijn stageperiodes deed ik dit vaak. Niet alleen omdat dit “moest” van de opleiding, maar ook omdat ik daad de mogelijkheden voor had. De klassen waren niet te groot, het lokaal was ruim (waardoor de tafels makkelijk in groepjes gezet konden worden) en de begeleiders die ik heb gehad, moedigden dit alleen maar aan.

Nu ik zelf voor de klas sta, vind ik het wat lastiger. Hoewel ik maar maximaal 26 leerlingen in een klas heb en de leerlingen ook best in zijn voor iets alternatiefs, vind ik het moeilijk om dit helemaal te organiseren. Ten eerste zit ik in een klein lokaal. Het is te krap om de tafels in groepjes te zetten. De leerlingen zitten nu al enorm opgepropt in het lokaal, in groepjes wordt dat alleen maar erger.

Daarbij zit er voor mij ook minder haast achter, omdat ik er toch geen verslag over hoef te schrijven. Natuurlijk kan ik er wel over bloggen, maar dat kan de komende maanden ook nog wel. Er is geen deadline voor het inleveren van een portfolio met daarin minimaal vijf lesverslagen met een alternatieve werkvorm of iets dergelijks. Ik stel zo’n werkvorm waarin ik echt afwijk van het boek alleen maar uit.

Wat ik wel aan het eind van het hoofdstuk doe, is de gehele stof nog eens herhalen. Voor de eerste twee hoofdstukken deed ik dat met een kwartetspel, voor hoofdstuk 3 ga ik morgen een quiz houden met daarin vragen over het gehele hoofdstuk. Ik twijfel nog een beetje of ik de vragen alleen laat maken, in tweetallen of in groepjes (waarbij ik de leerlingen laat omdraaien op hun stoel i.p.v. dat ik met tafels ga slepen), maar zodra ik eruit ben – waarschijnlijk morgen pas – dan ga ik er ongetwijfeld iets over schrijven!
Inmiddels heb ik de les gegeven. Omdat de leerlingen al lekker druk binnenkwamen (logisch, vrijdag het (voor hen) laatste uur) heb ik de leerlingen de vragen individueel en dus in stilte laten maken. Ze vonden het op deze manier ongetwijfeld minder leuk dan wanneer het in groepjes mocht, maar ik verzin wel een leuke werkvorm voor tijdens het volgende hoofdstuk! (Note to myself: echt doen!!!)

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen