Op maandag kon ik gelukkig nog even bijkomen. De toetsen die eigenlijk
vorige week gepland stonden had ik verschoven naar deze dag, waardoor ik drie
lesuren lang alleen maar op hoefde te letten of de leerlingen niet stiekem aan
het afkijken waren.
Het zesde uur had ik mijn
2havo-klas. Af en toe weet ik gewoon niet meer wat ik met ze aan moet. Vooral
als ik ze het zesde uur voor mijn neus krijg is er geen beginnen aan. Soms wil
ik de moed opgeven, op andere dagen zie ik het juist als een uitdaging.
Bijvoorbeeld op dinsdag. Mijn dag begint dan juist met
2havo en tijdens het eerste uur doen ze gelukkig wel altijd (voor hun doen)
goed mee. Tijdens dat soort uren probeer ik de lastige stukken theorie te
plannen, omdat hun spanningsboog dan wat langer is. Ik kan dan niet alleen
langer uitleggen, maar de leerlingen doen ook actiever mee. Ze stellen vragen,
schrijven de aantekeningen over etc. Over hun werkhouding tijdens de resterende
lestijd valt nog wel het één en ander te zeggen, maar dat is latere zorg.
Woensdag had ik weer geen vrije dag. De ochtend
wel, maar ’s middags zat ik weer in de trein richting mijn werk.
TAFELTJESAVOND. En waarom met grote letters? Om de grootte van mijn zenuwen aan
te geven. Wow, wat was dat eng. Mijn allereerste ouderavond waarbij ik echt
zelf het woord moest doen. Halleluja. Hier ga ik nog veel meer over schrijven,
dus mocht je geïnteresseerd zijn: houd mijn blog in de gaten.
Op donderdag had ik een doorsnee-dag. Mijn lessen verliepen goed, mijn
vergaderingen waren zoals altijd en tussendoor heb ik nog wat lessen kunnen
voorbereiden, wat verslagen kunnen typen over de tafeltjesavond en de andere
dingen kunnen doen die bij het leven van een docent horen. Weinig over te
zeggen, maar ik maak er geen bezwaar tegen als ik meer dan dit soort dagen
krijg in de toekomst.
Vrijdag
zat ik er een beetje
doorheen. Mijn lessen van donderdag liepen zonder problemen, mijn lessen van
vrijdag gingen minder goed. Ik kreeg de leerlingen met moeite rustig aan het
werk en dat kwam mijn humeur niet altijd ten goede. Ik heb wat leerlingen op de
gang gezet (ik ben zelfs per ongeluk vergeten om twee leerlingen terug te halen:
pas na twintig minuten begonnen hun klasgenoten te vragen of de twee meisjes
weer terug mochten komen), ik heb een paar keer mijn stem moeten verheffen en
ik heb heel vaak een boze blik moeten werpen. Zucht!
En nu… weekend! Genieten,
genieten en nog eens genieten. Volgende week staat er een activiteitenweek op
het programma. Slechts drie lessen geven, een museumbezoekje en een
kerstontbijt. Ik heb er zin in!
Liefs!
Toevallig kwam ik op je blog terecht. Hoewel toevallig? Toeval dwing je af. Ik ga volgend jaar kinderen iets over IT bijbrengen op vrijwillige basis. Ik ben via internet op zoek gegaan naar methodes om dat op een prettige manier te doen. Mijn schoonzus, die in het onderwijs zit, gaf me de tip te zoeken op de woorden "directe instructie". Vandaar.
BeantwoordenVerwijderenIk heb je posts van December en November gelezen en ik vind het heel leuk om je ervaringen te volgen. Je schrijft leuk, het leest lekker door en het doet me denken aan de tijd dat ik zelf op school zat. "Die goeie ouwe tijd".
Bedankt en groeten,
Jerry
Hallo Jerry,
VerwijderenBedankt voor je berichtje. Directe instructie is inderdaad een veelgebruikte term onder de (studerende/beginnende) docenten. Er is een periode geweest dat deze twee woorden mijn strot uitkwamen. Nu zie ik er het nut wel van in!
Het is fijn om te lezen dat je het leuk vindt om mijn ervaringen te lezen. Ook bedankt voor je compliment wat betreft mijn schrijfstijl. Ik doe het met plezier en hopelijk kan ik over een aantal jaar ook met veel plezier teruglezen hoe het lesgeven in mijn beginnersjaren is gegaan!
Heel veel succes met lesgeven. En pas op, want je gaat er van houden!
Groetjes,
Elseline