zaterdag 1 december 2012

Dagboek: Hallo, trimester 2! (#13)

En weer een week voorbij. Inmiddels heb ik de dertiende lesweek van het schooljaar erop zitten en dat voelt heerlijk. De kerstvakantie is aan het naderen en het jaar gaat na de kerstvakantie altijd in een rap tempo. Dan komt de voorjaarsvakantie, de meivakantie, Pasen, Pinksteren en alle andere vrije dag en voor je het weet is het weer zomervakantie. Ik kijk er nu al naar uit! 
Daarnaast is ook nog eens het tweede trimester begonnen, wat betekent dat ik al op 1/3e van het schooljaar zit. Nog maar twee trimesters te gaan!

Maandag maakte ik iets raars mee bij mijn 2havo-klas. Vol goede moed ging ik naar de les. Na de gesprekken van vorige week hoopte ik dat het een stuk beter zou gaan vandaag. In het schoolsysteem zag ik dat er vijf leerlingen afwezig waren. Dat waren juist de leerlingen die altijd zo ontzettend druk met andere dingen zijn en zich totaal niet bezig houden met wiskunde. Tja, en als je met zo’n fijn gevoel de les in stapt, dan kan er weinig nog mis gaan. HAHA, grapje dus. Wat een les was dat. Er misten dan wel vijf leerlingen, maar de overigen waren tien keer zo druk. Ze liepen door het lokaal en bijna iedereen was met andere dingen bezig. De leerlingen die wel hun best deden stonden constant aan mijn bureau om vragen te stellen. Ik kon me natuurlijk totaal niet concentreren met twintig gillende kinderen op de achtergrond, dus ik heb mijn werk neergelegd. “Luister, als jullie niet aan het werk gaan, dan doe ik ook mijn werk niet. Vragen bewaar je maar voor een andere keer. Doe wat je wilt in deze les en zoek het maar uit. Dan ga ik ondertussen ook iets voor mezelf doen.” De rest van de les was het een puinhoop, maar het kon me niet heel veel schelen. Wat je accepteert, kun je namelijk loslaten!
 
Op dinsdag had ik gelukkig een betere dag. Mijn lessen verliepen goed, zelfs in 2havo, en om 12.00 uur was ik weer klaar. Ik heb nog wat blogs geschreven en lessen voorbereid en toen kon ik weer naar huis. Heerlijk, dat soort dagen!

Woensdag is mijn vrije dag, dat heb ik al (ruim) tien keer verteld. Maar helaas, ook op je vrije dagen moet je wel eens werken. Er stonden twee vergaderingen op het menu, beide een rapportvergadering over mijn brugklas. Toen ik op mijn werk aan kwam, zag ik dat de tafels in de personeelskamer vol stonden met marsepein en chocola. Op dat moment vond ik het helemaal niet zo erg om op mijn vrije dag naar mijn werk te gaan!

Op donderdag had ik een enorm spannende dag. Ten eerste stond er een werkvorm in de planning voor mijn 2havo-klas (daarover later meer). Dat is natuurlijk op zich al enorm spannend. Maar daarnaast had ik ook nog een lesbezoek gepland staan, wat me de vorige dag even tussen neus en lippen door verteld werd. Zenuwen! Gelukkig verliep mijn les beter dan normaal. Mijn nieuwe klas – waar iemand van de directie(!) kwam kijken – is normaal redelijk druk. Ik wist dan ook niet wat ik zag toen de leerlingen ineens allemaal braaf mee gingen doen met de les en dat ze écht allemaal aan het werk gingen toen ik dat tegen ze zei. Wauw. Deze les wordt nog besproken, dus ik ben benieuwd wat hij ervan vond.

Een dag die als een roes voorbij ging was de vrijdag. Ik gaf les aan de brugklassen, daarna nog een uurtje rekenen aan mijn 3havo-klas en daarna had ik nog twee rapportvergaderingen. Voor ik het wist was ik weer thuis en had ik weekend. En daar ga ik nu eens enorm van genieten!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten