Hoofdstuk 14, tip 1: Schaam je niet
Je hoeft niet heel ‘vrij’ te zijn om over seksualiteit te kunnen praten
in de klas. Net als bij andere lessen gaat het om de inhoud en niet om jou. Ga
met zelfvertrouwen voor de klas staan en schaam je niet. Als je verkrampt, kun
je het beter aan een collega overlaten.
Ik neem zomaar de eerste tip van
het hoofdstuk erbij, maar ik moet heel eerlijk zijn dat ik er niet heel veel
mee kan. Ik denk ook dat het meer iets is voor een mentor of eventueel een
biologiedocent. Zelf zou ik elk mogelijk onderwerp dat naar seks ruikt (figuurlijk!!!) zo snel mogelijk om
willen buigen naar iets dat meer op iets anders lijkt.
Ten eerste ben ik niet de
aangewezen persoon om met mijn leerlingen over zo’n onderwerp te praten. Ik
vind de leerlingen er nog veel te jong voor (de meeste leerlingen zijn een jaar
of 13, wat mij betreft mogen ze nog wel een paar jaar wachten).
Ten tweede houd ik er niet van om
het daarover te hebben. Vroeger draaide ik al snel mijn hoofd om als het in een
groepsgesprek om dit onderwerp ging en dat was dan in een privésituatie. Laat
staan hoe ik me zal voelen als het op mijn werk hierover zal gaan…
En ten derde. Tja. Ik wil het
niet. Ik ben niet aangenomen om met leerlingen over seks te praten, ik ben
aangenomen om ze wat kennis op het gebied van wiskunde bij te brengen en ze
hier en daar een beetje op te voeden. Maar de seksuele voorlichting ligt wat
mij betreft in de handen van de mentor, de biologiedocent, de docent verzorging
of nog beter: in de handen van de ouders. Nee, dit is niet aan mij besteed.
Maar ik wens de anderen alle
geluk van de wereld als ze het hier wel graag over willen hebben met hun
leerlingen.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten