Deels omdat het tijd werd
om weer eens een leuke werkvorm toe te passen en deels omdat het tijd werd om
mijn 2havo-klas aan het werk te krijgen besloot ik een tijdje terug een
activerende werkvorm in te zetten. Het was de laatste les voor het proefwerk en
eigenlijk had ik alles uit het hoofdstuk wel behandeld. Tijd om te zien wat de
leerlingen ervan hadden opgestoken.
Mijn 2havo-klas bestond
oorspronkelijk uit 26 leerlingen, maar in de afgelopen weken zijn er al twee
leerlingen overgestapt naar (ik citeer!) “een klas waarin ze wel gelukkig
kunnen zijn”. Heel jammer natuurlijk, maar het voordeel is nu wel dat ik een
ideaal aantal over heb om in groepjes te werken. Ik zette in mijn lokaal zes
groepjes van vier tafels neer. De overige zes tafels liet ik in het midden van
het lokaal staan en kon er mooi voor zorgen dat de groepjes niet te veel met
elkaar konden praten.
De leerlingen gaf ik de opdracht
om één of twee opgaven van de diagnostische toets te maken. Deze twee pagina’s
achterin elk hoofdstuk bestaan uit herhalende sommen en deze kun je mooi voor
zo’n werkvorm gebruiken. De leerlingen moesten de opdracht niet alleen maken,
maar ook snappen. Dit heb ik wel een keer of tien benadrukt met daarbij de
uitleg dat ik ze straks naar voren zou roepen om deze opdracht uit te leggen
voor het bord. Ook vertelde ik dat ze vooral moesten samenwerken, zodat ook de
zwakkere leerlingen de opgaven zouden begrijpen en konden uitleggen.
Ik heb de leerlingen een kwartier
gegeven om deze opgaven te maken, te snappen en aan elkaar uit te leggen.
Daarna haalde ik uit elk groepje één leerling naar voren. Zij deden een opgave
voor op het bord, legden daarna uit wat ze hadden gedaan en daarna mochten de
andere leerlingen vragen stellen. Het was nog best leuk om te zien dat er
leerlingen serieuze vragen stelden en dat de leerling voor het bord ook het
juiste antwoord wist te geven. Nu heb ik expres wel sterke leerlingen voor de
klas gehaald, omdat ik niemand wilde laten afgaan, maar toen was het erg fijn
om te zien.
Aan het eind van de les vroeg ik
de leerlingen wat ze ervan vonden om een keer in groepjes te werken. Eén
leerling gaf aan het begin van het jaar al aan dat hij graag in groepjes wilde
zitten, omdat dat gezelliger was, maar vandaag merkte hij op dat het vooral ook
leerzaam is. Dat was toch wel prettig om te horen. De overige 23 leerlingen
waren iets minder enthousiast. Ik kan wel raden waarom. Aan de ene kant was het
van 8.15 tot 8.55 en de leerlingen sliepen toen nog half. Aan de andere kant
werden ze door deze werkvorm gedwongen om te werken. En dat is toch iets waar
ze nog enorm aan moeten werken!
Maar weet je, ik probeer het de
volgende keer gewoon weer en als er dan al vijf leerlingen enthousiast zijn,
heb ik mijn volgende doel alvast bereikt!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten