woensdag 9 januari 2013

Tip: Werk in verschillende groepjes (#11)


Drie weken geleden schreef ik al over de introductie van het hoofdstuk “Koninginnen en krengen”. Deze week een tip hoe je dit soort koninginnengedrag in de klas kunt voorkomen.

Hoofdstuk 17, tip 5: Werk in verschillende groepjes
Voorkom dat zich aan het begin van het jaar meteen groepjes vormen. Dit geldt zeker voor brugklassers. Organiseer in de introductieperiode activiteiten waarin ze van alles met elkaar moeten doen, steeds in verschillende groepen. Eén keer een sportdag organiseren is niet genoeg. Zet leerlingen in de klas regelmatig in een andere opstelling

Door de leerlingen elke keer in andere groepjes te zetten, kun je groepsvorming voorkomen. Zelf was ik een leerling dat een hekel had aan docenten met een vandaag-ga-ik-de-leerlingen-weer-in-andere-groepjes-zetten-instelling. Steeds die andere groepjes is natuurlijk heel leuk voor sociale leerlingen die snel een vriendschap aan kunnen gaan. Zo was ik totaal niet. Ik hield me altijd teruggetrokken en afwezig en in groepjes liet ik de anderen het woord doen. Ik ben geen groepsmens, absoluut niet. Laat mij maar in mijn oude, vertrouwde omgeving zitten, dan voel ik me op mijn gemak en kom ik – iets – beter uit de verf.

Toch snap ik de tip wel en kan ik me ook heel goed voorstellen dat je hiermee bepaalde (ongewenste) groepsvorming kunt verbreken. Door de leerlingen vooral aan het begin van het jaar steeds in andere groepjes te laten werken zorg je ervoor dat iedereen met iedereen contact heeft (gehad) en kun je pestgedrag en “meidenintimidatie”, zoals ze dat in het boek van de onderwijsbond noemen, voorkomen, doordat ze elkaar al een beetje kennen.

Het organiseren van sportdagen laat ik liever over aan sportdocenten of mentoren, maar het werken in verschillende groepjes kan ik natuurlijk wel realiseren. In het verleden heb ik dit ook vaak gedaan. Op mijn stages stonden de tafeltjes vaak al in groepjes, dus de leerlingen waren het al gewend om in groepjes te werken en voor mij was de drempel minder groot om steeds weer nieuwe groepjes te maken.

Eén van mijn goede voornemens van dit jaar is om weer vaker in groepjes te werken. Ik merk dat de leerlingen het leuk vinden en ook ik vind het vaak wel handig. De leerlingen werken op die manier een stuk beter samen en dat is niet alleen leuk om te zien, maar het is voor mij ook weer een momentje dat ik heerlijk achterover kan leunen om even te ontspannen. Chill!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen