maandag 11 februari 2013

De les afsluiten, maar hoe?


Het afsluiten van de les is iets waar ik niet heel veel aandacht aan besteed. Ik roep meestal in de laatste minuut nog iets van “jullie mogen je tas inruimen” of “vergeet je huiswerk niet”. Verder dan dat gaat het meestal niet. En dat is best jammer, want de afsluiting van een les is toch wel iets waar meer aandacht aan besteed kan en moet worden.

Het vervelende van een les afsluiten is dat het naar mijn idee zo nep overkomt. Ik wil best heel netjes en volgens de regels vragen wat  de leerlingen tijdens dat uur hebben geleerd, maar dan lijkt het helemaal zo alsof ik net van de opleiding af kom. Daarom vind ik het ook zo jammer dat mijn trukendoos aan andere manieren zo beperkt is.

Dat is ook meteen de reden achter deze post. De komende weken ga ik op zoek naar leuke lesafsluitingen: vragen bij collega’s, rondkijken op internet, oude studieboeken doorbladeren en gewoon zelf maar iets proberen. Voor nu laat ik het bij een korte blog, maar mijn blogpost op maandag 25 februari wordt een stuk langer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten