dinsdag 12 maart 2013

Leerpuntje: cijfers invoeren

Als de leerlingen bij mij een toets hebben gemaakt, kijk ik hem het liefst direct na. Dat is voor mij heel fijn, omdat ik het dan meteen van mijn lijstje af kan strepen. En het is voor de leerlingen fijn. Zij hebben de cijfers het liefst zo snel mogelijk.

Bij de afelopen repetitieweek heb ik dus ook direct hun toetsen nagekeken en de cijfers in het systeem ingevoerd. Leerlingen blij, ik blij, iedereen blij. Niet dus. Ik had iets over het hoofd gezien!

Bij de repetitieweek krijgen de leerlingen twee (en soms zelfs drie) proefwerken op één dag. Als de leerlingen uit school komen, slaan ze meteen de boeken open om voor hun volgende toets te leren. En ergens tussen het leren door openen ze de schoolsite om hun cijfers te checken.

Daar gaat het mis.

Wiskunde hadden de leerlingen op dag één van de toetsweek. De cijfers stonden er dezelfde dag nog op. Het meerendeel had voor de toets een onvoldoende gehaald en eigenlijk had - op een enkeling na - iedereen onder zijn of haar gemiddelde gescoord. Dat demotiveert... Op de laatste dag van de toetsweek hadden ze ook nog eens een rekenrepetitie. De leerlingen die voor wiskunde een laag cijfer hebben gehaald zagen dat natuurlijk helemaal niet meer zitten. Tja, dat heeft er nu dus toe geleid dat ook die cijfers erg slecht zijn...

Zoals ik al vaker heb gezegd: ik heb nog een hoop te leren. Dat is ook niet erg, ik zal mijn hele leven nog dingen moeten leren. Het is nu alleen wel erg jammer dat het ten koste van de cijfes van mijn leerlingen gaat...

Maar vanaf nu weet ik dus dat ik de cijfers na de toetsweek online moet zetten!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen