Bij de afelopen
repetitieweek heb ik dus ook direct hun toetsen nagekeken en de cijfers in het
systeem ingevoerd. Leerlingen blij, ik blij, iedereen blij. Niet dus. Ik had
iets over het hoofd gezien!
Bij de repetitieweek
krijgen de leerlingen twee (en soms zelfs drie) proefwerken op één dag. Als de leerlingen uit school komen, slaan
ze meteen de boeken open om voor hun volgende toets te leren. En ergens tussen
het leren door openen ze de schoolsite om hun cijfers te checken.
Daar gaat het mis.
Wiskunde hadden de
leerlingen op dag één van de toetsweek. De cijfers
stonden er dezelfde dag nog op. Het meerendeel had voor de toets een
onvoldoende gehaald en eigenlijk had - op een enkeling na - iedereen onder zijn
of haar gemiddelde gescoord. Dat demotiveert... Op de laatste dag van de
toetsweek hadden ze ook nog eens een rekenrepetitie. De leerlingen die voor
wiskunde een laag cijfer hebben gehaald zagen dat natuurlijk helemaal niet meer
zitten. Tja, dat heeft er nu dus toe geleid dat ook die cijfers erg slecht
zijn...
Zoals ik al vaker heb
gezegd: ik heb nog een hoop te leren. Dat is ook niet erg, ik zal mijn hele
leven nog dingen moeten leren. Het is nu alleen wel erg jammer dat het ten
koste van de cijfes van mijn leerlingen gaat...
Maar vanaf nu weet ik dus
dat ik de cijfers na de
toetsweek online moet zetten!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten