maandag 11 maart 2013

Rots en Water-training, wat is dat?

Zo af en toe, tijdens een vergadering bijvoorbeeld, vallen er begrippen die ik niet of nauwelijks eerder heb gehoord en waarvan ik de betekenis niet ken. Laatst ontving ik een mailtje over de Rots en Water-training. Of ik nog leerlingen had die deze training nodig hadden. Tja, hoe kan ik dat nu weten als ik niet eens weet wat het inhoudt?

Daarom besloot ik het even op te zoeken.

Rots en Water zijn twee menselijke krachten. Ieder mens bezig deze krachten, maar bij de ene is de ‘rots’ sterker ontwikkeld dan het ‘water’ of andersom. Rots staat voor onafhankelijkheid, om als een “rots” op je eigen benen te staan, om eigen keuzes te maken etc. Water staat voor het samen werken, leven en (voor de jongere kinderen) spelen met anderen. Beide krachten zijn belangrijk en daarom is het ook van groot belang dat beide kwaliteiten worden ontwikkeld.

In een training vinden fysieke oefeningen plaats. Een voorbeeld van een oefening is om binnen enkele seconden in een kring te staan waarbij er geen jongens (of meisjes) naast elkaar mogen staan. Een andere oefening kan zijn om (in een groepje) binnen enkele seconden dertien vingers of drie voeten vooruit te steken. Hierdoor leren de leerlingen om samen te werken met anderen. Dit soort oefeningen wordt afgewisseld met groepsgesprekken om de oefeningen te reflecteren.

In eerste instantie is de Rots en Water-training geschreven voor jongens, omdat er veel beweging plaatsvindt. Nu wordt de training gegeven aan zowel jongens als meisjes, van alle leeftijden. De trainingen kunnen om diverse redenen nuttig zijn. Als het niet goed werkt in een groep bijvoorbeeld, of voor kinderen met faalangst of met veel agressie in zich.

Het is jammer dat ik nooit zo’n training heb gehad, want ik denk dat ik er zeker wel iets aan had kunnen hebben. Zowel mijn rots als mijn water hadden wel iets sterker ontwikkeld mogen worden. Mijn zelfvertrouwen heeft wel eens een dieptepunt bereikt en daardoor vond ik het ook lastig om met anderen te communiceren.

Mocht ik nog eens een mailtje krijgen met de vraag of ik nog leerlingen aan wil melden voor deze training, dan weet ik dus wat het inhoudt!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten