donderdag 4 april 2013

Een geweldig idee!

Soms kan ik mijn 2havo-klas achter het behang plakken. Echt waar. Maar heel soms, zoals vandaag, komen ze met geweldige ideeën!

Afgelopen dinsdag had ik een lesbezoek. Ik zal zachtjes uitdrukken: het was een ramp. Ik weet niet wat voor pilletjes ze geslikt hadden, maar blij was ik absoluut niet met ze. Bah. Dus daar moest iets aan gedaan worden.

Ik heb voor het eerst sinds een lange tijd weer lopen piekeren in bed. Wat moet ik nou? Heel boos worden, iedereen strafwerk geven, leerlingen eruit sturen bij het minste of geringste wat ze verkeerd doen. Maar nee, dat past niet zo goed bij me. Wat wel bij me past is in gesprek gaan met de leerlingen. Dus dat heb ik gedaan.

Vanochtend had ik ze weer voor mijn neus. Ik had de tafels in groepjes gezet, dus dat was voor mij (en voor sommige leerlingen) heel spannend. Hoe zouden ze reageren? Gelukkig ging dat vrij goed. Er werd niet gemopperd over de groepjes waar ze in zaten, dus daar was ik al heel blij mee.

En toen… Er moest iets gedaan worden aan hun houding in de klas. Ik wilde regels opstellen. Zwart op wit, waar ik dus op terug kon vallen als iemand een misstap zou maken. Dus dat deed ik. Ik maakte een lijstje met acht regels. Samen met de klas natuurlijk, want dat werkt altijd beter. Schijnt. Daarna moest ik consequenties bedenken. Wat als iemand dus echt een misstap begaat? Iemand die wel door me heen praat bij de uitleg bijvoorbeeld. Of iemand die in de klas zit te eten.

En daar had een leerling een heel leuk idee voor! Ik zou ze regels onderverdelen in groepjes: een groepje met niet zo erge overtredingen, een groepje met gemiddeld erge overtredingen en een groepje met erge overtredingen. Daarbij heb ik “straffen” bedacht in drie groepen: de milde straffen (zoals iets overschrijven), een gemiddelde straf (zoals een opstel schrijven) of een erge straf (zoals nablijven). Als een leerling een regel overtreedt uit de eerste groep, die noemen we even groep ‘groen’, dan trekt de leerling een kaartje van het groene stapeltje. Als een leerling een regel overtreedt uit de laatste groep, trekt de leerling een kaartje van het stapeltje met de ergere straffen. Zo wordt een leerling gestraft naar de regel die is overtreden, hoef ik niet ter plekke een straf te bedenken en hoeft er ook geen discussie plaats te vinden of de straf wel of niet eerlijk is.

Wat een geweldig idee!

Vanavond ga ik de kaartjes maken, vanaf morgen ga ik het uitproberen. Zodra ik weet of het idee werkt of niet, komt er een blog online!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten