woensdag 8 mei 2013

10 manieren om… optimaal te genieten van de (mei)vakantie

Ik weet dat velen weer aan het werk zijn, maar mijn meivakantie duurt dit jaar twee weken. En sorry voor de wel-werkenden, maar twee weken is echt Heerlijk. Inderdaad, met een hoofdletter H.

Hieronder staan 10 manieren om optimaal te kunnen genieten van de meivakantie. Dingen die ik dit jaar heb gedaan, dingen die ik volgend jaar anders kan doen en dingen die ik ook standaard doe voor een vrij weekend.

1. Zorg dat je al het ‘werk’-werk af hebt. En dan bedoel ik dus de minst leuke dingen, de dingen waar je tegenop ziet. Ik had helaas het briljante idee om ergens in de meivakantie mijn twee toetsen na te kijken, want ‘dan heb ik toch tijd genoeg’. Ik heb het een week voor me uitgeschoven en ik heb er dagen lang tegenop gezien. Volgend jaar zorg ik dat ik al het nakijkwerk van tevoren afrond.
2. Maak geen to do-list. Ik heb aan het begin van mijn vakantie een lijstje gemaakt met dingen die ik in de vakantie wilde doen. Afgelopen zaterdag kwam mijn blog online met het confronterende feit dat ik veel dingen niet heb gedaan. Teleurstellend. Terwijl ik zonder dat lijstje toch heen tevreden ben over de eerste week van mijn vakantie! Daarom kijk ik deze week ook niet meer naar het lijstje dat ik heb gemaakt voor de tweede week. Alles wat ik wel doe is mooi meegenomen. Doe ik iets niet, ook geen probleem.
3. Zoek de zon op. Dat kan in een warm, zonnig land, maar ook in Nederland laat de zon zichzelf zien. Ik ontbijt nu standaard op mijn balkon, omdat ik daar ’s morgens zon heb. Een fijn begin van de dag!
4. Lees! Mijn boekenkast staan nog vol met boeken die ik wil lezen. Het gaat me niet lukken om alle twintig boeken in twee weken uit te lezen, maar drie moet zeker wel lukken. Ik lees op de bank, op het balkon, in bed… Het maakt niet uit, eigenlijk vind ik lezen op elke willekeurige plek wel ontspannend.
5. Sport! Er is een tijd geweest dat ik met plezier drie tot vijf (!) keer per week naar de sportschool ging. Dat gaf me altijd een goed gevoel, zeker omdat ook de kilo’s eraf vlogen. Nu ik een vriend heb, zie ik de sportschool alleen nog van de buitenkant. Maar… Daar is verandering in gekomen. Vanaf de eerste dag dat ik vakantie had, ben ik weer actief in de sportschool. Dat gelukkige gevoel van toen is weer terug!
6. Ga elke dag naar buiten. Op mijn vrije dagen wil het nog wel eens zo zijn dat ik de hele dag binnen zit. Op dat moment is het heel fijn, maar aan het eind van de dag voel ik me zo nutteloos. Daarom moet ik van mezelf elke dag naar buiten, ook als ik geen zin heb.
7. Ontspan. Het maakt niet uit hoe, maar ontspan. Geniet ervan dat je niet hoeft te werken, dat je (in mijn geval) geen vervelende leerlingen om je heen hebt, geen stapels nakijkwerk of lessen die je moet voorbereiden. Geniet van het feit dat je niets hoeft! Ontspannen kan op verschillende manieren. Een uur in bad liggen, een massage, buiten hardlopen of, zoals ik vaak doe, met een goed boek.
8. Duim voor een regenachtige dag. Een dag dat je de hele dag in je pyjama kunt blijven en in bed tv mag kijken. Een beetje tegenstrijdig met punt 6, maar één dag smokkelen kan best.
9. Haal al je slaap in van de afgelopen weken. In de vakantie zet ik geen wekker. Er zijn helaas dagen bij dat ik word gewekt door een huilende baby van de buren, maar de andere dagen blijf ik rustig tot tien uur op bed liggen. Heerlijk! (Nu maar hopen dat ik volgende week weer makkelijk in het ritme kan komen.
10. Doe alles waar je normaal gesproken geen tijd voor hebt. Ik besefte laatst dat ik nauwelijks nog films kijk. Vroeger lag ik regelmatig op een vrije dag/avond één of meerdere films te kijken, het liefst op bed. Tegenwoordig doe ik dan nooit meer. Daarom heb ik deze vakantie weer allemaal leuks films gekeken.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen