Hoofdstuk 1, tip 7:
Evalueer jezelf
Feedback van je
begeleider, je stagecoördinator en de kinderen (waar ik laatst over schreef)
is belangrijk. Maar nog belangrijker is dat je goed nadenkt over jezelf.
Evalueer jezelf, nog voordat je feedback haalt bij je omgeving. Heb je je
leerdoelen bereikt? Hoe heb je die bereikt? Wat heb je nodig om ze volgende
keer wel te halen? Blijf niet hangen in omstandigheden die niet perfect waren,
zoals ‘ik was verhouden’, ‘de docent begreep me niet’ of ‘de leerlingen waren
zo druk’, maar kijk kritisch naar hoe jij zelf functioneert. Reflecteren op
jezelf is best moeilijk, maar je kunt altijd om hulp vragen. Iedere docent zal
het op prijs stellen als jij je eigen functioneren onder de loep wilt nemen.
Ik was een van de weinigen, zo niet de enige, die het leuk
vond om te reflecteren. Waarschijnlijk ook de enige die het leuk vond om een
portfolio te schrijven (en daarom ook andere studenten hielp bij het voltooien
van hun portfolio). Sowieso ben ik gek op schrijven, anders was ik deze blog
niet begonnen. Honderd pagina’s volschrijven vind ik dan ook totaal geen
probleem. Maar evalueren en reflecteren vond ik ook helemaal niet zo erg als al
mijn klasgenoten.
Het is niet zo dat ik elke les helemaal uitgebreid ging
reflecteren. Dat is ook helemaal niet de bedoeling. Waar het vooral om gaat
zijn de leerdoelen die je voor jezelf hebt opgesteld. Eén van mijn leerdoelen was
bijvoorbeeld dat ik meer overzicht wilde hebben op de groep. Ik weet van mezelf
dat zodra ik met één leerling bezig ben, ik de andere vijfentwintig leerlingen
niet meer zie (of hoor). En dat is geen hele goede eigenschap van een docent.
Elke keer bedacht ik iets hoe ik aan mijn leerdoel kon
werken. En elke keer probeerde ik die dingen weer uit. Na zo’n les begon ik te
reflecteren. Had ik nu wel ook voor al die andere leerlingen? Paste het bij
mijn manier van lesgeven? Hoe kwam het op de leerlingen (en eventueel op de
stagebegeleider) over? Dit alles schreef ik op en vatte ik samen in mijn
portfolio.
Het gevaar van geen verplichte portfolio hoeven maken is
toch wel dat je veel minder aan het evalueren bent dan voorheen. Het is
absoluut niet zo dat ik nu niet meer nadenk over mijn lessen, maar ik doe het
vaker onbewust dan bewust. Ik noteer veel minder, ik stel geen leerdoelen voor
mezelf op en ik vraag ook geen hulp aan derden om ‘mijn eigen functioneren
onder de loep te nemen’.
Misschien iets om toch op te nemen in mijn blog?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten