donderdag 16 mei 2013

Werkvorm 'cirkels'

Vandaag gaf ik in mijn drie brugklassen de werkvorm over cirkels. Hiervan zette ik in de meivakantie het document online. Van te voren was ik best zenuwachtig. In groepjes werken deden ze wel vaker, maar soms betrapte ik de leerlingen erop dat ze meer aan het praten waren dan aan het werken. Voor vandaag had ik een druk schema. Ik had vijf opdrachten en de les duurde slechts 45 minuten. Als je daar de introductie en de afronding vanaf haalt, dan zit je op iets meer dan een half uur. Aanpoten dus!

Wegens de milieuvriendelijkheid heb ik niet voor iedereen het boekje gekopieerd. Daarnaast kostte het ook te veel tijd om alles tachtig keer te kopiëren, dus ik besloot het anders te doen. Ik heb alle opdrachten één keer uitgeprint op een gekleurd blaadje. Deze heb ik aan het begin van de les op de tafels van elk groepje gelegd. Iedere leerling kreeg van mij twee blaadjes: één blaadje om de antwoorden op te schrijven en één blaadje om de koektrommel en ontbijtbord op te tekenen.

Ik gaf aan het begin van de les een korte introductie. Ik vertelde waarom ik deze opdracht deed (om ze kennis te laten maken met de omtrek en oppervlakte van een cirkel), waarom ze in groepjes moeten werken (zodat ze leren samenwerken), wat ze moesten doen (één leerling leest de opdracht voor, de rest luistert mee, daarna maken ze de opdracht zo goed mogelijk) en wat ze moesten doen als ik met mijn fietsbel belde (één groepje doorschuiven, eigen spullen meenemen, plakbandrollen en alle andere dingen laten liggen). Dat ging vrij soepel.

De les was fantastisch. Vooral de eerste les, bij de brugklas waar ik tegenwoordig wat strubbelingen mee heb, ging geweldig. De groepjes werkten geweldig samen (wat ik niet had verwacht), iedereen wist wat hij/zij moest doen en er was bijna geen ruzie. Bijna inderdaad, want als je brugklasleerlingen vraagt in groepjes te werken is er altijd wel een groepje aan het klagen.

Ik twijfelde gisteravond en vanochtend nog wel even. Moet ik dit wel doen? Wat als de leerlingen het helemaal niks vinden? Maar toch zette ik door. En terecht, want de leerlingen vonden het hartstikke leuk. Toch zou ik de volgende keer wel een aantal puntjes anders doen:

-       Alleen opdrachten over de omtrek van een cirkel. Het kostte aardig wat tijd om alle hokjes te tellen binnen de getekende lijn om de koektrommel/ontbijtbord.
-       Dus ook meer variatie in de opdrachten aanbrengen. Alleen de omtrek en de diameter meten is te simpel.
-       De les geven op een dag dat de leerlingen wel 50 minuten les hebben.
-       Per groep één antwoordformulier geven waar de leerlingen de antwoorden op moeten schrijven.

Ondanks de kleine kritiekpuntjes was het toch een hele leuke en geslaagde les!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten