Wegens
de milieuvriendelijkheid heb ik niet voor iedereen het boekje gekopieerd.
Daarnaast kostte het ook te veel tijd om alles tachtig keer te kopiëren, dus ik
besloot het anders te doen. Ik heb alle opdrachten één keer uitgeprint op een
gekleurd blaadje. Deze heb ik aan het begin van de les op de tafels van elk
groepje gelegd. Iedere leerling kreeg van mij twee blaadjes: één blaadje om de
antwoorden op te schrijven en één blaadje om de koektrommel en ontbijtbord op
te tekenen.
Ik
gaf aan het begin van de les een korte introductie. Ik vertelde waarom ik deze
opdracht deed (om ze kennis te laten maken met de omtrek en oppervlakte van een
cirkel), waarom ze in groepjes moeten werken (zodat ze leren samenwerken), wat
ze moesten doen (één leerling leest de opdracht voor, de rest luistert mee,
daarna maken ze de opdracht zo goed mogelijk) en wat ze moesten doen als ik met
mijn fietsbel belde (één groepje doorschuiven, eigen spullen meenemen,
plakbandrollen en alle andere dingen laten liggen). Dat ging vrij soepel.
De
les was fantastisch. Vooral de eerste les, bij de brugklas waar ik tegenwoordig
wat strubbelingen mee heb, ging geweldig. De groepjes werkten geweldig samen
(wat ik niet had verwacht), iedereen wist wat hij/zij moest doen en er was
bijna geen ruzie. Bijna inderdaad, want als je brugklasleerlingen vraagt in
groepjes te werken is er altijd wel een groepje aan het klagen.
Ik
twijfelde gisteravond en vanochtend nog wel even. Moet ik dit wel doen? Wat als
de leerlingen het helemaal niks vinden? Maar toch zette ik door. En terecht,
want de leerlingen vonden het hartstikke leuk. Toch zou ik de volgende keer wel
een aantal puntjes anders doen:
- Alleen opdrachten over de omtrek van een
cirkel. Het kostte aardig wat tijd om alle hokjes te tellen binnen de getekende
lijn om de koektrommel/ontbijtbord.
- Dus ook meer variatie in de opdrachten
aanbrengen. Alleen de omtrek en de diameter meten is te simpel.- De les geven op een dag dat de leerlingen wel 50 minuten les hebben.
- Per groep één antwoordformulier geven waar de leerlingen de antwoorden op moeten schrijven.
Ondanks
de kleine kritiekpuntjes was het toch een hele leuke en geslaagde les!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten