woensdag 29 mei 2013

Tip: Geef ze succeservaringen (#22)

Voor vandaag heb ik een tip geplukt uit het hoofdstuk ‘Faalangst’. Ik vond faalangst altijd maar iets raars. Ik snapte niet dat anderen bang konden zijn voor een toets of een tentamen. Ik vond het juist hartstikke leuk om een toets te maken. En als het cijfer tegenviel… Tja, dan kwam er wel weer een andere kans om het op te halen.

Sinds ik stage loop, ervaar ik pas echt hoe het is als een leerling faalangst heeft. Ze zijn sowieso al doodsbang als ze het lokaal in lopen wanneer er een toets is, maar het heeft nog vele andere kanten. De leerlingen maken geen oogcontact, ze durven niets te vragen en/of zullen nooit uit zichzelf een praatje beginnen.

Hoofdstuk 18, tip 4: Geef ze succeservaringen
Kleine en grotere succeservaringen geven faalangstige leerlingen geleidelijk meer zelfvertrouwen. Dat is dé manier om faalangst te bezweren. Geef positieve of – als dat niet kan – neutrale feedback. Laat hun het succes, hoe klein ook, ervaren.

Aan het begin van het schooljaar kreeg ik een lijstje. Op dit lijstje stond van alles over bepaalde leerlingen. Dyslexie, zwaarlijvigheid, gescheiden ouders. En dus ook of ze faalangst hebben. In principe heb je dit lijstje niet nodig om te zien wie er faalangst heeft en wie niet. Na een paar weken pik je die leerlingen er namelijk zo uit.

Toch is het handig om het meteen vanaf het begin van het schooljaar al te weten. Niet dat ik dan alleen die leerlingen een compliment geef en de niet-faalangstige leerlingen niet, maar ik leg er toch extra de nadruk op. Soms geef ik hetzelfde compliment wel drie keer achter elkaar. “Wauw, dat heb je goed gedaan. Ik ben echt trots op je, hoe je die opgave hebt opgelost. Echt heel goed gedaan!” Even extra stilstaan bij een succeservaring kan geen kwaad.

Ik merk wel dat ik leerlingen met faalangst minder vaak klassikaal aan het woord laat. Ze steken sowieso hun vinger niet (vaak) op, maar ik zou het ook heel sneu vinden als juist zó een leerling een vraag fout beantwoord. Eigenlijk best wel slecht, want zo geef ik de leerlingen nog minder de kans om (openbaar) een succeservaring op te doen.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten