woensdag 5 juni 2013

10 manieren om... een vervelende les snel te vergeten

Veel van mijn lessen verlopen goed, maar ik heb ook wel eens een vervelende les ertussen zitten. Klierende kinderen, slechte voorbereiding enzovoorts. Ik was vroeger een kei in het piekeren na zo’n les. Gelukkig is dat nu een stuk minder. Vandaag heb ik een lijstje opgesteld met tien manieren om zo’n les snel te vergeten (of aan te pakken). Doe er je voordeel mee!

Tien manieren om een vervelende les snel te vergeten:
1. Schrijf het van je af. Natuurlijk moet je dat alleen doen als je van schrijven houdt en als dit voor je helpt. Voor mij is deze blog ontstaan om dingen van me af te schrijven. Gelukkig maak ik niet heel veel vervelende lessen mee, maar als ik eens iets mee maak wat ik graag van me af wil zetten (zoals deze frustraties), dan is mijn blog een enorme uitkomst!
2. Praat erover met een vriend of een vriendin. Ik kan af en toe heerlijk klagen tegen mijn vriend. Hij biedt dan een luisterend oor en geeft me eventueel advies. Daarna ben ik er weer vanaf en kan ik vrolijk doorgaan met mijn dag.
3. Maak een lijstje van alles wat er wel goed ging en alles wat niet goed ging. Zo breng je je les in kaart. Probeer vooral veel positieve punten te verzinnen, dat is goed voor je zelfvertrouwen.
4. Of maak een lijstje met alleen maar positieve punten. Dan verdwijnt je onzekerheid en/of rotgevoel als sneeuw voor de zon.
5. Mocht het niet helpen om alleen positieve punten op te schrijven, schrijf dan alleen de dingen op die niet goed gingen. Schrijf daarbij ook op waarom je denkt dat het niet goed ging. Bijvoorbeeld: de leerlingen letten tijdens de klassikale uitleg niet op, omdat de uitleg te moeilijk is. Of iets dergelijks.
6. Bedenk plannen hoe je iets vervelends volgende keer kunt oplossen…
7. of hoe je het de volgende keer kunt voorkomen.
8. Praat erover met een (stage)begeleidster of collega. Zo iemand kan je vaak advies geven waar je zelf nooit op gekomen zou zijn.
9. Lukt het allemaal niet en/of heb je geen zin om nog heel lang bij de les stil te staan? Ga iets leuks doen. Een middagje winkelen, ga een stukje fietsen, lees een boek, kijk een leuke film, spreek met vrienden af of ga uit eten. Gegarandeerd dat je de les zo vergeten bent.
10. Accepteer het en ga door. Eén slechte les maakt je nog geen slechte docent. Sterker nog, het zou heel vreemd zijn als al je lessen wel goed zouden gaan.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten