Hoofdstuk 6, tip 4:
Houd het spannend
Geef de cijfers niet
te vroeg prijs, want als de resultaten bekend zijn, hangt er niets meer vanaf.
Waarom zouden ze dan nog hun best doen? Spreek met collega’s af de toetsing zo
laat mogelijk te doen. In de eindklassen is dat moeilijker omdat de resultaten
natuurlijk al eerder bekend zijn. Hou het dan leuk met projecten of een cursus
EHBO. Of laat kinderen zelf een uitje of activiteit organiseren.
Toch kan ik over deze tip wel iets zeggen. Bij de vorige
toetsweek gaf ik de cijfers namelijk iets te snel prijs. Ik zette ze vrijwel
direct al op internet. Niet zo slim van mij, daar heb ik toen ook al een blog over geschreven. Daarom doe ik het dit keer anders.
Ik vind het fijn om de proefwerken zo snel mogelijk na te
kijken. Dat geeft bij mij een enorm gevoel van rust. Ik weet van mezelf dat als
ik de stapel toetsen laat liggen, dat ik ze gerust een week zou kunnen negeren.
Nee, meteen nakijken dus! Daarbij komt ook nog dat ik in totaal acht stapels
met toetsen terugkrijg, per stapel zo’n vijfentwintig leerlingen. Gelukkig
krijg ik dit wel redelijk gespreid terug. De eerste dag drie stapels,
halverwege twee stapels en op de laatste dag ook weer drie. Als ik het zou
opsparen heb ik binnen een week dus één enorme stapel liggen. Als ik tussendoor
direct begin met nakijken, zijn de stapels kleiner. Dan is de stap ook niet zo
groot om met de spreekwoordelijk rode pen in de aanslag te gaan.
Dus: ik kijk de toetsen meteen na. Het invoeren van de cijfers doe ik echter pas op de laatste dag, als alle leerlingen alle toetsen gemaakt hebben. Mochten de leerlingen tussendoor vragen of ik de toetsen al nagekeken heb, dan ontken ik dat natuurlijk!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten