maandag 1 juli 2013

Rekenbingo

Afgelopen dinsdagochtend moest ik even heel snel bedenken wat ik ging doen in mijn 2havo-klas. Het was de laatste les, dus ik wilde wel iets leuks met ze doen. Oefenen voor de toets was geen optie: dat zou geen leuke afsluiting zijn. Maar omdat ik het wel educatief wilde houden, kwam ik op de rekenbingo.

Iedereen van de lerarenopleiding Wiskunde kent deze werkvorm waarschijnlijk wel: ik heb hem ook meerdere keren voorbij horen komen. Een rekenbingo uitvoeren had ik alleen nog niet eerder gedaan. Daarom duurde de voorbereiding dan ook erg lang (anderhalf uur).

De voorbereiding
Ik heb voor iedereen een lege bingokaart van 4 bij 4 hokjes (zie Documenten) uitgeprint. Hierbij heb ik enkele hokjes grijs gekleurd. De eerste ronde is de grijze hokjes vol krijgen, bij de tweede ronde speel je om een volle kaart.
Daarna begon ik met de rekensommen. Ik opende een PowerPointbestand en op elke dia zette ik één som. Deze som past qua inhoud bij de sommen die de leerlingen deze week bij hun proefwerk rekenen krijgen. Ik zorgde dat alle rekensommen een andere uitkomst zouden hebben (een antwoord tussen de 0 en de 50). Ik wilde eerst de uitkomsten 0 t/m 100 hebben, maar dit bleek erg veel werk te zijn en de les zou daardoor ook heel lang duren. Daarom ben ik overgestapt naar 0 t/m 50. Na anderhalf uur was alles gekopieerd en stond de PowerPointpresentatie klaar.

De uitvoering
Iedereen kreeg van mij een lege bingokaart en een kladblaadje. Op de kaart mochten de leerlingen zelf getallen invullen van 0 t/m 50. Na de uitleg (eerst grijze hokjes, daarna een volle kaart) begon de bingo. Ik zette de sommen één voor één op het bord en de leerlingen begonnen te rekenen. Ik had makkelijke en moeilijke opgaven afgewisseld. Om de snelheid er in te houden heb ik per dia maximaal 30 seconden aangehouden. Er waren ook dia’s waar ik sneller doorheen ging (3 + 3 = …).
Als een leerling dacht bingo te hebben, moest hij/zij naar mij komen. Ik zou controleren of deze juist was (ik had alle getallen in de juiste volgorde op een blaadje geschreven). Bij een valse bingo moest de leerling een liedje zingen, bij een goede bingo kreeg de leerling een prijs.
Ik deed zo’n 25 minuten over de bingo. We waren ruim voor de bel klaar, dus had ik nog mooi de tijd om alles weer op te ruimen en nog even snel naar de voorbereiding van de volgende klas te kijken.

De mening van de leerlingen
De leerlingen kwamen klagend binnen (“neeeee, geen bingo!”), maar uiteindelijk deed iedereen goed mee. Ik kan dus wel zeggen dat het een geslaagde les was.

Mijn mening
Ik vond het heel leuk om deze werkvorm toe te passen in deze klas. Ik denk dat het voor hen een juiste afsluiting van het jaar was. Komend schooljaar ga ik dit zeker nog een keer uitvoeren. Niet alleen bij 2havo als laatste les, maar ook gedurende het jaar én bij de brugklassen. De eerste en tweede klassen krijgen op mijn school drie keer in het jaar een repetitie voor rekenen. In de les wordt er nauwelijks iets behandeld, omdat de leerlingen dit in zelfstudie moeten doen. Maar het is wel leuk om op deze manier nog even de stof voor de toets te herhalen.

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten