maandag 26 augustus 2013

(Tips voor) de eerste les

Ik heb al een blog met precies dezelfde titel en als je bij de zoekfunctie ‘de eerste les’ intikt, kom je nog veel meer blogs tegen die enigszins over dit onderwerp gaan. Toch ga ik vandaag weer een stukje over ditzelfde onderwerp schrijven, omdat ik weet dat velen morgen al (ha ha!) met hun eerste les beginnen.

Vandaag zal ik een opsomming geven van tips die je kunt toepassen bij de eerste les. Succes!

Vooraf
- Zorg dat je goed bent uitgerust. Stap de avond van tevoren lekker vroeg je bed in, kopje thee erbij, een doosje slaappillen (grapje) en een boek… En neem ’s morgens eens wat langer de tijd om je klaar te maken. Op de eerste ochtend wil je geen extra stress hebben vanwege de klok die steeds maar verder tikt.
- Bereid je eerste les goed voor en zorg ervoor dat er iets te doen is als je ineens tijd over hebt. Tien minuten niets doen geeft geen heel goede indruk op de leerlingen.
- Plan de stof niet te strak in tijdens de eerste week. De eerste week bestaat toch vooral uit kennismaken, waardoor je soms in de knoop komt met het lesgeven zelf.

Uitvoering
- Probeer zelfverzekerd voor de klas te staan. Om dat extra kracht bij te zetten kun je je ook extra volwassen kleden, of kleden in iets waar jij je prettig in voelt (en dan bedoel ik geen joggingbroek). Straal dit uit naar de leerlingen en je hebt al een streepje voor.
- Alle regels opsommen en over laten schrijven is wat hard, maar maak de leerlingen wel goed duidelijk wat wel mag en vooral wat niet mag. Zo kun je altijd nog refereren naar de eerste les. (‘Weet je nog, dat ik in de eerste les zei dat kauwgom binnen deze muren niet is toegestaan?’)
- Laat de leerlingen weten wie de baas is (voor de duidelijkheid: JIJ!).
- Maak hier en daar een praatje met de leerlingen. Band opbouwen!
- Span je niet te veel in om de eerste les de namen al te leren. Tijdens de eerste les zijn er al zoveel nieuwe indrukken: die namen komen later wel een keer.
- Begin de les met een opening waarin jij je voorstelt en laat de leerlingen ook iets over zichzelf vertellen.
- Behandel in de eerste les ook absoluut iets van de stof. Het blijft geen vakantie…
- Geniet!

Achteraf
- Ga goed bij jezelf na wat er niet goed ging en wat er wel goed ging. Schrijf dit op en maak vanuit deze punten een reflectie. Wat doe je vanaf morgen anders? Waar ga je vanaf nu extra op letten? Welke positieve punten ga je benadrukken? Waar moet je rekening mee houden bij deze klas?

Ik heb nog een week om me te concentreren op al deze punten, maar voor degenen die morgen weer aan de bak gaan: sterkte!

Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten