woensdag 15 januari 2014

Werkvorm: Smarties!

Vandaag geen tip, geen intervisie en geen lijstje. Vandaag schrijf ik over een werkvorm die ik vorige week toegepast heb.

Ik schreef er al over in mijn dagboek: vorige week heb ik in mijn 2havo-klas de werkvorm met de smarties uitgevoerd, onder de documenten te vinden als ‘Cirkeldiagram’. November vorig jaar schreef ik een artikel over deze werkvorm en zette ik ook het werkblad online.

De les begon ik door een heel klein stukje aantekening te geven over de cirkeldiagram. Toen iedereen dit had overgenomen, zette ik de leerlingen in groepjes; van twee, drie of vier leerlingen, net wat handig uit kwam. Daarna liet ik een leerling de werkbladen uitdelen. Zelf liep ik rond met de smarties. Ik gaf daarbij de duidelijke opdracht dat de leerlingen deze nog niet mochten opeten, maar dat ze nodig waren voor de opdracht.

Het was prachtig om te zien: 27 leerlingen, waarvan de helft normaal gesproken niet serieus mee doet, waren nu geconcentreerd aan het werk. Wauw! Ik heb geen uitleg geven over de opdracht en toch snapte iedereen wat de bedoeling was. Ze hielpen elkaar enorm en de vragen die er kwamen hadden te maken met de smarties: ‘Wanneer mogen we ze opeten?’

Een doosje smarties bestaat uit acht kleuren, terwijl ik mijn werkblad had gemaakt voor zes kleuren. Zodra de leerlingen aan de cirkeldiagrammen zouden beginnen, mochten ze dus twee kleuren opeten. Daar waren ze héél blij mee.

Er zijn wel wat dingen die ik een volgende keer zou veranderen. Ik zou van tevoren op het bord herhalen hoe je een hoek moet tekenen. Dit was bij veel leerlingen niet meer helemaal duidelijk. Ik heb het wel op het werkblad gezet, maar dat was op een pagina die de leerlingen niet voor hun neus hadden tijdens het maken van de cirkeldiagram. Dat is dus ook een puntje dat ik de volgende keer anders zou doen; de indeling van het werkblad. En natuurlijk zou ik een grotere tabel maken, waar alle acht kleuren uit het doosje in gezet kunnen worden. 

Omdat de les verder heel goed verliep, kan ik verder geen verbeterpunten bedenken. Ik heb de klas achteraf ook een groot compliment gegeven over hun werkhouding.

Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Recent je blog ontdekt. Ik sta nu vier jaar voor de klas als leraar Nederlands en je stukken inspireren me. Soms denk ik: mens, doe niet zo moeilijk. Soms denk ik: oh ja, dit maak ik ook mee. Soms denk ik: wat lost ze dat goed op, onthouden. Teaching is a noble profession, but it's a tough one - zeker voor beginnende docenten. Ergens las ik dat je pas na tien jaar een ervaren docent bent. Volgens mij flauwekul én een waarheid als een koe tegelijk.

    Je openheid is geweldig, daar kan menigeen van leren. Ik ben ervan overtuigd dat je over tien jaar als een eerstegraads docent Wiskunde op je school onvervangbaar zult zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Menno, bedankt voor je positieve reactie.
      Ik vraag me af of je ooit écht ervaren zult zijn als docent. Volgens mij loop je na veertig jaar in het onderwijs nog steeds tegen (dezelfde) problemen aan!
      Groetjes, Elseline

      Verwijderen