Ik besloot mijn dag uit te schrijven waarop ik een
studiemiddag had. De vorige drie keren vond ik het enorm interessant en ik had
gedacht dat het vandaag niet anders zou zijn. Maar helaas…
Dinsdag 25 maart 2014
6.05 Mijn vriend
gaat tegelijkertijd uit bed. Normaal sluip ik ’s morgens door het huis en doe
ik zo min mogelijk lichten aan. Dit keer is het anders.
6.19 Bij de
tramhalte word ik verwelkomt door een hoopje kots. Ik draai snel mijn gezicht
weg en loop door, ondertussen probeer ik heel snel mijn gedachten op iets
anders te zetten!
6.51 De vorige
trein heeft twee minuten vertraging, waardoor ik deze makkelijk kan halen.
Heerlijk!
6.53 Nadat ik me
heb geïnstalleerd pak ik mijn e-reader erbij. Ik verkies een ‘gewoon’ boek
boven mijn e-reader, maar tijdens het reizen vind ik het ideaal!
7.15 In alle
vroegte kom ik aan op school. Heer-lijk!
7.17 Ik heb
lichte stress: vanmiddag valt er een les uit voor mijn ene brugklas, terwijl de
andere lessen wel doorgaan. Ik moet dus met twee verschillende planningen
werken. Aaah!
7.20 Ik kom mijn
lokaal in: snikheet! Op maandag zit er altijd iemand anders in mijn lokaal en
die laat altijd de kachel aanstaan. ’s Avonds gaat deze uit, maar ’s morgens begint
hij meteen te branden, waardoor het binnen vijf minuten niet meer te houden is.
Ramen open, kachel uit, ventilatie aan!
7.24 De
planningen voor in mijn brugklas is omgegooid. Hopelijk is dit te doen zonder
al te veel verwarring. Als het goed is, loop ik vrijdag met beide klassen op
schema!
7.50 Ik ben
benieuwd naar de planning voor de studiedag van vanmiddag, hopelijk is het net
zo leerzaam als de vorige keren.
8.12 Ik kom, na
boven een kopje thee gedronken te hebben, terug bij mijn lokaal. De leerlingen
staan al te wachten. Zodra ik de gang in loop, komt de standaard vraag bij me
op: ‘Kan ik dit wel?’ Ik merk dat ik het me steeds vaker afvraag.
8.28 Na mijn
uitleg blijkt gelukkig dat ik het nog niet verleerd ben. De leerlingen werken
rustig aan hun huiswerkopgaven en ik geniet van de rust. Het is heerlijk om zo’n
eerste uur te beginnen.
8.50 Ik bespreek
de toets die de leerlingen hebben gemaakt. Ik weet nooit zo goed of ik beter
voor of na het bespreken de toets terug moet geven. Als ik ze eerst de toets
teruggeef, kunnen ze zich niet meer focussen op de uitleg, maar wanneer ik de
toets erna teruggeef, kunnen ze er niets bijschrijven.
8.51 Ik geef dit
keer de toets aan het einde van de uitleg terug.
9.01 Helaas is
ook dit geen goed idee, want de minuten tot de bel werken ze niet meer.
Vergelijken met de klasgenoten it is.
9.10 Ik geef een
studieles aan de leerlingen van de bovenbouw. Bij binnenkomst vroegen ze al of
ze weg mochten. ‘We zijn nog niet begonnen met het hoofdstuk, we zijn hierna
vrij en als je geen studieles hebt, mag je nu al naar huis in plaats van in de
stilteruimte werken.’
9.13 Na te hebben
getwijfeld besluit ik dat ze pas na een half uur weg mogen. Ik weet dat ik de
regels nu overtreed, maar dat is dan jammer. Iedereen roept altijd dat regels
gemaakt zijn om overtreden te worden, dus bij deze.
9.41 Nu de
leerlingen weg zijn, heb ik mooi nog even tijd om een vader van een leerling
terug te mailen.
10.10 Bij mijn
tweede brugklas wordt helaas iets minder goed gewerkt. Tijdens de uitleg doen
ze goed mee, maar zodra ik ze vraag om zelfstandig te werken…
10.23 Er zit in
deze klas één leerling die werkelijk iedereen aan het afleiden is. Omdraaien,
uitlachen, tijdens de stilteminuten expres hoesten en schrapen met zijn keel.
Leuk…
10.24 Maar ja,
hij is depressief hè, ik mag niet boos op hem worden.
10.50 In de pauze
zie ik een grote tafel vol met tompoucen staan. Wat zal ik doen, genieten of
niet?
10.52 Ach, met de
lijn gaat het toch al niet lukken. Die dingen zien er veel te lekker uit!
11.30 Het begin
van de studiemiddag. Nadat ik het programma heb gezien, trek ik de conclusie
direct: dit gaat een saaie middag worden. We gaan het de hele dag hebben over
stellingen waar we het al eerder anderhalf uur lang over hebben gehad. Waarom?
12.01 Saai. Is
het al pauze?
13.18 Saai.
14.20 Saai. Mogen
we al weg?
14.38 We mogen
weg! Ik pak boven snel mijn jas en vertrek dan naar het schoolplein.
14.39 Ik wacht
nog even op een collega, met wie ik vandaag een stukje mee mag rijden.
15.30 Hoe kan het
dat ik standaard op dinsdag hoofdpijn heb?
16.02 Thuis! Ik
begin direct aan het avondeten en de afwas. Mijn vriend komt pas rond 21.00 uur
thuis, dus als ik klaar ben met koken, heb ik nog uren tijd om leuke dingen te
doen.
16.45 Lezen, blogs
schrijven, blogs lezen en chillen. Joepie!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten