Ik wilde een doorsnee
docentendag in kaart brengen, maar uiteindelijk bleek deze donderdag toch niet
helemaal zo doorsnee te zijn als ik van tevoren dacht. Lees maar mee!
Donderdag 10 april 2014
6.00 Is het vandaag nog steeds geen vrijdag?
6.02 Oké, oké, ik ga mijn bed al uit.
6.47 En weer bijna twee euro van mijn OV-chipkaart
afgeschreven door dat stukje met de tram. Belachelijk dat er zo veel geld
betaald moet worden voor het openbaar vervoer. Vroeger was het een stuk
goedkoper.
6.50 Gelukkig is vandaag de trekking van de
staatsloterij. Ik heb voor de grap tien loten gekocht op een moment waarop ik
dacht wel even de jackpot te kunnen winnen. Vanavond gaan we het zien.
7.35 Eindelijk op mijn werk. Ik zet mijn lessen klaar
voor straks.
7.55 Voordat de leerlingen komen ga ik nog even een
kopje thee halen. Sterrenmuntthee, mmm!
8.12 En daar zijn ze! Ik hoef vandaag maar één stukje
uit te leggen over machten, dat moet me wel lukken.
8.31 Als ik de leerlingen zelf aan het werk heb
gezet, krijg ik ineens heel veel vragen. Er zijn twee opgaven in het boek waar
de leerlingen niets van snappen. Logisch, want het zijn ook stomme vragen. Er zitten a kralen in een pot. Jantje doet
er drie kralen bij. Hoeveel kralen zitten er nu in de pot? Tom is x jaar oud.
Zijn vader is vier keer zo oud. Hoe oud is zijn vader?
8.40 En als mijn slimste leerlingen de vragen al niet
snappen, dan zal het straks bij mijn minder-slimme klassen helemaal een
probleem worden.
8.41 Dus ik leg straks één opgave klassikaal uit, dan
mogen ze die andere opdracht zelf maken. Als het ze lukt.
9.02 Een leerling is gisteren zijn agenda in mijn
lokaal vergeten. Ik heb nu een tussenuur, dus kan ik mooi even spieken wat er
allemaal in staat!
9.40 Bij mijn tweede brugklas leg ik één van de
opgaven uit. De leerlingen vinden het nog steeds verwarrend dat het bestaat dat
iemand 4x jaar oud is, of dat er een pot met a + 3 kralen bestaat, maar ach…
Wiskundigen zijn gewoon raar!
10.18 In de pauze blijf ik in mijn lokaal zitten. Ik
heb maar een kwartiertje pauze en ik heb geen zin om me te haasten. Ik ga de
volgende pauze wel naar boven om mijn gezicht te laten zien.
10.40 De volgende les begint meteen goed. Ik heb de
agenda op de tafel gelegd van het jongetje, maar er is direct een meisje die er
op af rent. Voor wie mijn artikel van
zaterdag heeft gelezen: het is dat meisje dat niet heel snugger is en dat ook
niet echt logisch kan nadenken, bijvoorbeeld dat je niet aan andermans spullen
mag zitten. ‘Cindy, AFBLIJVEN! Dat is NIET jouw agenda.’ Ik vraag me af of
die hoofdletters gaan helpen.
10.53 Joepie, die vier leerlingen van gisteren hebben
weer ruzie. Het liefst loop ik nu weg uit mijn lokaal om af te koelen, maar dat
gaat niet. Ik tel tot tien om mijn woede een beetje te laten zakken.
10.54 Ik weet dat ik elke les met een schone lei moet
beginnen, maar… Aaaah! Bij sommige leerlingen gaat dat gewoon niet.
10.59 ‘Mevrouw, Cindy krast weer op mijn schrift.
11.00 ‘Mevrouw, Albert noemt mij een hoer in het
Turks.’
11.01 Ik denk: Spreek jij Turks? Ik zeg: ‘Allemaal
meekomen naar de gang.’
11.02 ‘En een beetje opschieten.’
11.06 Wat er op de gang is besproken doet er niet toe.
Conclusie is dat ik vanaf morgen nieuwe plaatswijzigingen door ga voeren.
11.30 Ik ben helemaal uitgeput na dat gezeik. Gelukkig
heb ik nu een tussenuur.
12.10 Ik leg mijn 2havo-klas het laatste stuk uit het
hoofdstuk uit. Ze kijken me aan alsof ze water zien branden.
12.27 Ze worden onrustig, bij het zelfstandig werken
zijn ze niet meer te houden en het lukt me niet om tegelijkertijd tien
leerlingen te helpen en vijftien leerlingen onder de duim te houden.
12.28 Help, wat moet ik doen? Ik hoop dat de
staatsloterijtrekking gunstig is, dan kan ik gaan rentenieren…
12.35 Ik ben dolblij als de leerlingen het lokaal
verlaten. Ik leg één leerling uit hoe hij moet ontbinden in factoren. Daarna
heb ik nog even vijf minuten voor mezelf.
13.00 Bij de studieles die ik geef aan de leerlingen
uit de tweede klas is het hetzelfde feestje. Er is niemand die iets snapt van
kwadratische vergelijkingen oplossen, ze willen graag in groepjes werken en ik
heb het idee dat ik degene ben die het hardst werkt om hen naar een voldoende
te helpen.
13.15 Pfff, ik ben uitgeput. Waarom mag ik ze niet
gewoon wegsturen?
13.50 Voordat mijn vergadering begint heb ik nog tien
minuutjes om rustig te zitten. Ik maak er dankbaar gebruik van, maar ik merk
dat tien minuten lang niet genoeg is.
14.54 Ik kan wel janken. De vergadering is afgelopen
en in een uur tijd ben ik drie keer bij de verkeerde naam genoemd, door drie
verschillende collega’s. Je mag zelf raden hoe ik me nu voel.
14.57 Onderweg naar de trein lees ik op mijn telefoon
een mailtje van een leerling die graag op een andere plek wil zitten. Ze heeft
ruzie met het meisje naast haar, maar ze wil liever ook niet in de buurt zitten
van die vier leerlingen waar ik vandaag een gesprek mee heb gevoerd op de gang.
Ze heeft al een oplossing bedacht: ik hoef alleen maar dit, dat, zus en zo te
veranderen.
15.00 De hele weg naar huis kan ik maar aan twee
dingen denken: mijn collega’s weten mijn naam niet en de leerlingen gaan
tegenwoordig bepalen hoe ik de plattegrond moet wijzigen. Ik moet tegenwoordig
niet alleen nadenken wie ik náást wie ga neerzetten, maar ook wie ik niet voor
of achter iemand neer moet zetten, wie ik liever voorin heb, wie liever
achterin moet… Het kost me een hele dag om een perfecte indeling te maken.
Dahag.
15.28 Het lukt me niet om het van me af te zetten. Ik
moet moeite doen om de tranen niet over mijn wang te laten rollen.
15.55 Eenmaal thuis kan ik ze echt niet meer
tegenhouden. Hallo traantjes…
17.00 Is het al weekend? Alsjeblieft?
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten