woensdag 16 april 2014

Intervisie: Leerlingen die niet bepaald een klik hebben (#12)

Ik had geen flauw idee hoe ik dit een titel moest geven, omdat ik niet precies weet wat nu mijn probleem is. In de afgelopen blogs was er al van alles te lezen over een groepje leerlingen in de brugklas die wat problemen met elkaar hadden. Daar ga ik vandaag wéér iets over schrijven!
De situatie
Ik heb achterin het lokaal vier leerlingen neergezet die voor nogal wat onrust zorgen. Alle andere leerlingen worden afgeleid van deze vier, vandaar dat ik ze achterin heb geïsoleerd. ‘Dan zijn ze elkaar tot overlast, maar dan laten ze in ieder geval alle andere leerlingen met rust,’ zo dacht ik. Helaas blijkt dat ze nu écht zo veel overlast van elkaar hebben (en dat ze strontirritant zijn), waardoor wel iedereen er last van heeft.

De hulpvraag
Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze vier leerlingen niet meer zo veel overlast veroorzaken?
De mogelijke oplossingen
1. Ga met de leerlingen in gesprek. Dit heb ik gedaan, maar ze waren alleen maar op elkaar aan het schelden. Het gesprek dat ik heb gevoerd, heb ik op de gang gedaan, terwijl de andere leerlingen in het lokaal zaten. Niet bepaald een rustige setting. Ik zou deze leerlingen beter in de pauze of na schooltijd terug kunnen laten komen.
2. Een straf- en beloningssysteem opstellen. Deze leerlingen zijn al vanaf het begin van het schooljaar bijzonder te noemen. Ze vragen continu op een negatieve manier aandacht. Ik zou dus een systeem kunnen verzinnen waarbij ze straf krijgen wanneer ze op een negatieve manier opvallen en een beloning wanneer dit tijdens één lesuur niet is gebeurd, dus wanneer ze wel 50 minuten lang kunnen werken in dezelfde ruimte.
3. Overdragen aan de mentor. Het is de taak van de docent om orde te handhaven, maar of het ook mijn taak is om ruzies op te lossen, om de positieve sfeer in de klas te bevorderen? Natuurlijk draag ik er wel aan bij, maar van de mentor is dit de hoofdtaak. Bovendien is het niet alleen in mijn lessen zo dat deze leerlingen opvallen.
4. Negeren. Ik heb het heel lang kunnen volhouden om ze te negeren. Ze stellen zich namelijk enorm aan. ‘Mevrouw, Cindy schopt tegen mijn tafel,’ roepen, terwijl ze er alleen per ongeluk tegenaan kwam met haar voet.
5. Laat het los. Accepteer dat er altijd leerlingen zijn die aandacht vragen op een negatieve manier, dat er altijd leerlingen zijn die ruzie zoeken en dat er altijd leerlingen zijn die zich enorm kunnen aanstellen en die alles willen verklikken. Maak er niet jouw probleem van, want het is jouw probleem niet.
Liefs!

2 opmerkingen:

  1. Hallo Elseline,

    Vaak is het nadelig om de ''stoorzenders'' achterin het lokaal te zetten. Dit omdat ze dan meer vrijheid krijgen. Achter in is een beetje voor de ''stoere'' leerlingen.
    Zet ze alle 4 verdeeld door het lokaal. Ik weet niet of je een vaste indeling hebt maar probeer 2 vooraan te zetten. Elk wel aan 1 kant van het lokaal. Zet de andere 2 ongeveer in het midden ook elk aan een andere kant.

    Als ze op elkaar reageren moet je proberen oogcontact te vermijden tussen de betreffende leerlingen. Dus 1 op de eerste rij links 1 op de 2de rij rechts etc.
    Doordat ze minder oogcontact kunnen maken zullen ze minder reageren. Om oogcontact te maken moeten ze zich omdraaien wat ze natuurlijk niet mogen. Dus als ze dat wel doen kan jij ze corrigeren omdat het snel opvalt.

    Werkt dit niet zou ik voor optie 3 gaan. Maar zelf bij het gesprek tussen de mentor en leerlingen zijn, en zo samen tot een goede oplossing komen.

    Met Vriendelijke Groet,

    A.D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip over het oogcontact. Hier had in inderdaad nog niet over nagedacht. Op dit moment werk ik al een week met hun nieuwe plaatsen: de twee heren vooraan, de twee dames achterin. Dit werkt tot nu toe heel goed en ze hebben geen vervelend woord meer tegen elkaar gezegd! :-)

    Groetjes,
    Elseline

    BeantwoordenVerwijderen