Voor vandaag heb ik weer op één dag alle bezigheden en
gedachten bijgehouden. Ook dit is weer een donderdag, maar gelukkig ben ik over
deze donderdag een stuk positiever dan over vorige week donderdag.
Donderdag 17 april
2014
5.15 Mijn eerste
twee wekkers (van de twintig) zijn al gegaan en ik lig klaarwakker in bed. Ik
ga er nog niet uit, dat vind ik echt nog te vroeg.
5.58 Ik ga
vandaag met de scooter naar mijn werk, dus in principe zou ik nog een kwartier
langer kunnen slapen
6.14 Nu ga ik
echt mijn bed uit. Goedemorgen! Mijn vriend blijft nog liggen, zoals altijd.
Hij hoeft pas over een paar uur te beginnen – en ik ook héél veel uur later pas
klaar.
6.31 Wat is het
fijn dat ik weer met de scooter naar mijn werk kan, dit heb ik best gemist! Ik
houd geld over, ik houd tijd over, er gaat een stroom van geluk door me heen…
Heerlijk!
6.54 Ik ben al
heel wat weken niet meer met de scooter naar mijn werk gegaan en in die tijd
hebben ze heel wat stukken geasfalteerd. Dit rijdt zo veel beter dan die
hobbelige wegen die het eerst waren.
7.12 Ik heb
vrijwel de hele dag op de maximale snelheid gereden en ik merk dat ik langzaam
maar zeker over mijn rijangst heen kom. Alleen als het wegdek er nog heel
gevaarlijk uit ziet, rijd ik heel langzaam.
7.24 Op mijn
werk! En ik ben vandaag zeker niet de eerste, want op het schoolplein zijn mijn
collega’s al druk bezig met de voorbereidingen van de paasvieringen.
7.56 Ik heb echt
een vakantiegevoel! Ik zit heel goed in mijn vel en ik heb zelfs zin in de
lessen, omdat ik weet dat dit de laatste lesdag van de week is. Hierna vier
dagen weekend!
8.01 Aan het
begin van het schooljaar had ik standaard vier dagen weekend. Dat was écht heel
fijn, maar ik zou niet meer terug willen. De drie dagen stress wegen helaas
toch zwaarder dan de drie dagen rust.
8.34 Aan de
leerlingen is ook te merken dat ze straks een minivakantie hebben: ze zijn
onrustig en vooral de dames gaan slecht aan het werk. Ze blijven maar kletsen
met de knapste jongen uit de klas. Ik geef ze groot gelijk. Verliefd zijn is
heerlijk, zelfs als je met z’n tienen op dezelfde jongen bent!
8.40 Niet dat ik
ervaring heb met verliefd worden op de populaire jongens hoor. Ik viel altijd
op de rustigere jongens. Nog steeds trouwens.
9.01 Ik heb nu
twee tussenuren achter elkaar en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb
alles al gedaan wat ik moest doen.
9.15 Facebook
checken dan maar.
10.00 Na drie
kwartier heb ik er wel genoeg van. Ik loop naar de personeelskamer en kan vanaf
daar de hele aula overzien. De paasviering is bij de andere klassen al in volle
gang. Op het podium staat een band (docenten en leerlingen gemixt) mooie
nummers te spelen en ik krijg er spontaan tranen van in mijn ogen. Ik wist niet
dat die natuurkundedocent zoveel gevoel in een nummer kon leggen, wauw!
10.25 Voordat de
pauze begint ga ik nog even gauw naar mijn lokaal. Ik start de les alvast op
voor straks en ik leg de spullen voor de paasviering klaar.
10.40 Het duurt
nog even voordat de les begint, maar toch zijn er al een handje vol leerlingen
in mijn lokaal.
10.41 ‘Mevrouw,
zal ik u uitleggen hoe u deze som moet oplossen?’ zegt de zwakste leerling uit
de klas die nu eindelijk doorheeft hoe je moet herleiden met letters.
10.43 ‘Mevrouw,
mag ik iets voor u op het bord schrijven?’ zegt een ander jongetje.
10.44 ‘U heeft
ook twee brillen, toch?’ vraagt een meisje. Klopt!
11.00 De les is
begonnen al in volle gang. Ik heb zojuist het laatste stuk theorie uitgelegd
van het hoofdstuk en de meeste leerlingen zijn aan het werk.
11.10 Als het in
het lokaal iets te rumoerig wordt, zet ik de timer aan op het bord. Ik kies
altijd een getal tussen de zes en de tien minuten en laat de leerlingen zo lang
in stilte werken.
11.11 Vandaag
kies ik voor 7,5 minuut. Heer-lijk!
11.36 De
leerlingen mogen alvast hun tas inpakken. Ik wens ze een heel fijn weekend!
11.43 Mijn derde
en laatste brugklas van vandaag komt binnen. Met hen heb ik een paasviering. Ik
ga bij de deur staan en zeg tegen iedere leerling het volgende: ‘Alleen een pen
pakken en héél snel gaan zitten.’
11.45 Als
iedereen binnen is, en alleen een pen heeft gepakt, begin ik met de instructie.
Ik hoorde van collega’s dat dit een enorme chaos wordt en dat er heel veel in
heel weinig tijd gedaan moet worden. Ik instrueer de leerlingen dat ze bij mij
in de buurt moeten blijven en goed moeten luisteren als ik zeg dat we verder
gaan naar het volgende lokaal.
11.46 Ze moeten
namelijk zeven opdrachten uitvoeren binnen – nu nog maar – 35 minuten. Hoe dan?
11.50 We
vertrekken eerst naar het schoolplein, waar de leerlingen een steentje in het
water mogen gooien. De steen staat symbool voor hun zorgen, het weggooien van
de steen staat symbool voor het kwijtraken van deze zorgen. Ook schrijven ze
hun zorgen op een briefje, die ze in een vuurkorf mogen gooien. Dit heeft dezelfde
betekenis.
12.20 We zijn
bijna klaar, alleen nog een afsluiting met alle klassen bij elkaar. Op het
podium staat weer hetzelfde bandje, dat vier nummers speelt.
12.27 Het duurt
best lang voordat de docent het podium opkomt om de leerlingen toe te spreken.
De bel is inmiddels al gegaan.
12.28 Ik zie de
leerlingen al denken: Neeeee, niet nóg een nummer! En ik denk precies
hetzelfde. Ik heb in de pauze met leerlingen uit 2havo afgesproken, zij zullen
waarschijnlijk al voor het lokaal staan te wachten.
13.32 Eindelijk
wordt het praatje gedaan en de leerlingen zijn dolblij als ze horen dat ze
mogen zijn.
13.33 Ik snel me
naar mijn lokaal toe met dertig leerlingen achter me aan. Ze pakken snel hun
spullen uit het lokaal en zodra ze weg zijn, komen de leerlingen uit 2havo
binnen.
13.35 ‘Zijn
jullie de enige?’ vraag ik aan drie meisjes. Ik had namelijk een enorme opkomst
verwacht bij de extra uitleg over een behoorlijk pittig hoofdstuk.
13.36 Ik vind het
wel lekker dat er maar zo’n klein groepje is. We werken nu vlot door!
13.56 Na twintig
minuten verlaten we het lokaal – nadat één meisje nog even een paashaas op het
bord heeft getekend. Ze snappen alles en daar ben ik héél blij mee!
14.07 Op de
scooter! Zonnetje op mijn gezicht, fijne muziek op mijn iPhone en het
vooruitzicht op een lang, fijn weekend. Yes!
Fijne Pasen!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten