maandag 21 april 2014

Dag uit mijn docentenleven #13

Voor vandaag heb ik weer op één dag alle bezigheden en gedachten bijgehouden. Ook dit is weer een donderdag, maar gelukkig ben ik over deze donderdag een stuk positiever dan over vorige week donderdag.
Donderdag 17 april 2014
5.15 Mijn eerste twee wekkers (van de twintig) zijn al gegaan en ik lig klaarwakker in bed. Ik ga er nog niet uit, dat vind ik echt nog te vroeg.
5.58 Ik ga vandaag met de scooter naar mijn werk, dus in principe zou ik nog een kwartier langer kunnen slapen
6.14 Nu ga ik echt mijn bed uit. Goedemorgen! Mijn vriend blijft nog liggen, zoals altijd. Hij hoeft pas over een paar uur te beginnen – en ik ook héél veel uur later pas klaar.
6.31 Wat is het fijn dat ik weer met de scooter naar mijn werk kan, dit heb ik best gemist! Ik houd geld over, ik houd tijd over, er gaat een stroom van geluk door me heen… Heerlijk!
6.54 Ik ben al heel wat weken niet meer met de scooter naar mijn werk gegaan en in die tijd hebben ze heel wat stukken geasfalteerd. Dit rijdt zo veel beter dan die hobbelige wegen die het eerst waren.
7.12 Ik heb vrijwel de hele dag op de maximale snelheid gereden en ik merk dat ik langzaam maar zeker over mijn rijangst heen kom. Alleen als het wegdek er nog heel gevaarlijk uit ziet, rijd ik heel langzaam.
7.24 Op mijn werk! En ik ben vandaag zeker niet de eerste, want op het schoolplein zijn mijn collega’s al druk bezig met de voorbereidingen van de paasvieringen.
7.56 Ik heb echt een vakantiegevoel! Ik zit heel goed in mijn vel en ik heb zelfs zin in de lessen, omdat ik weet dat dit de laatste lesdag van de week is. Hierna vier dagen weekend!
8.01 Aan het begin van het schooljaar had ik standaard vier dagen weekend. Dat was écht heel fijn, maar ik zou niet meer terug willen. De drie dagen stress wegen helaas toch zwaarder dan de drie dagen rust.
8.34 Aan de leerlingen is ook te merken dat ze straks een minivakantie hebben: ze zijn onrustig en vooral de dames gaan slecht aan het werk. Ze blijven maar kletsen met de knapste jongen uit de klas. Ik geef ze groot gelijk. Verliefd zijn is heerlijk, zelfs als je met z’n tienen op dezelfde jongen bent!
8.40 Niet dat ik ervaring heb met verliefd worden op de populaire jongens hoor. Ik viel altijd op de rustigere jongens. Nog steeds trouwens.
9.01 Ik heb nu twee tussenuren achter elkaar en ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik heb alles al gedaan wat ik moest doen.
9.15 Facebook checken dan maar.
10.00 Na drie kwartier heb ik er wel genoeg van. Ik loop naar de personeelskamer en kan vanaf daar de hele aula overzien. De paasviering is bij de andere klassen al in volle gang. Op het podium staat een band (docenten en leerlingen gemixt) mooie nummers te spelen en ik krijg er spontaan tranen van in mijn ogen. Ik wist niet dat die natuurkundedocent zoveel gevoel in een nummer kon leggen, wauw!
10.25 Voordat de pauze begint ga ik nog even gauw naar mijn lokaal. Ik start de les alvast op voor straks en ik leg de spullen voor de paasviering klaar.
10.40 Het duurt nog even voordat de les begint, maar toch zijn er al een handje vol leerlingen in mijn lokaal.
10.41 ‘Mevrouw, zal ik u uitleggen hoe u deze som moet oplossen?’ zegt de zwakste leerling uit de klas die nu eindelijk doorheeft hoe je moet herleiden met letters.
10.43 ‘Mevrouw, mag ik iets voor u op het bord schrijven?’ zegt een ander jongetje.
10.44 ‘U heeft ook twee brillen, toch?’ vraagt een meisje. Klopt!
11.00 De les is begonnen al in volle gang. Ik heb zojuist het laatste stuk theorie uitgelegd van het hoofdstuk en de meeste leerlingen zijn aan het werk.
11.10 Als het in het lokaal iets te rumoerig wordt, zet ik de timer aan op het bord. Ik kies altijd een getal tussen de zes en de tien minuten en laat de leerlingen zo lang in stilte werken.
11.11 Vandaag kies ik voor 7,5 minuut. Heer-lijk!
11.36 De leerlingen mogen alvast hun tas inpakken. Ik wens ze een heel fijn weekend!
11.43 Mijn derde en laatste brugklas van vandaag komt binnen. Met hen heb ik een paasviering. Ik ga bij de deur staan en zeg tegen iedere leerling het volgende: ‘Alleen een pen pakken en héél snel gaan zitten.’
11.45 Als iedereen binnen is, en alleen een pen heeft gepakt, begin ik met de instructie. Ik hoorde van collega’s dat dit een enorme chaos wordt en dat er heel veel in heel weinig tijd gedaan moet worden. Ik instrueer de leerlingen dat ze bij mij in de buurt moeten blijven en goed moeten luisteren als ik zeg dat we verder gaan naar het volgende lokaal.
11.46 Ze moeten namelijk zeven opdrachten uitvoeren binnen – nu nog maar – 35 minuten. Hoe dan?
11.50 We vertrekken eerst naar het schoolplein, waar de leerlingen een steentje in het water mogen gooien. De steen staat symbool voor hun zorgen, het weggooien van de steen staat symbool voor het kwijtraken van deze zorgen. Ook schrijven ze hun zorgen op een briefje, die ze in een vuurkorf mogen gooien. Dit heeft dezelfde betekenis.
12.20 We zijn bijna klaar, alleen nog een afsluiting met alle klassen bij elkaar. Op het podium staat weer hetzelfde bandje, dat vier nummers speelt.
12.27 Het duurt best lang voordat de docent het podium opkomt om de leerlingen toe te spreken. De bel is inmiddels al gegaan.
12.28 Ik zie de leerlingen al denken: Neeeee, niet nóg een nummer! En ik denk precies hetzelfde. Ik heb in de pauze met leerlingen uit 2havo afgesproken, zij zullen waarschijnlijk al voor het lokaal staan te wachten.
13.32 Eindelijk wordt het praatje gedaan en de leerlingen zijn dolblij als ze horen dat ze mogen zijn.
13.33 Ik snel me naar mijn lokaal toe met dertig leerlingen achter me aan. Ze pakken snel hun spullen uit het lokaal en zodra ze weg zijn, komen de leerlingen uit 2havo binnen.
13.35 ‘Zijn jullie de enige?’ vraag ik aan drie meisjes. Ik had namelijk een enorme opkomst verwacht bij de extra uitleg over een behoorlijk pittig hoofdstuk.
13.36 Ik vind het wel lekker dat er maar zo’n klein groepje is. We werken nu vlot door!
13.56 Na twintig minuten verlaten we het lokaal – nadat één meisje nog even een paashaas op het bord heeft getekend. Ze snappen alles en daar ben ik héél blij mee!
14.07 Op de scooter! Zonnetje op mijn gezicht, fijne muziek op mijn iPhone en het vooruitzicht op een lang, fijn weekend. Yes!
Fijne Pasen!
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten