woensdag 23 april 2014

Tip: Communiceer en wees benaderbaar (#38)

Ik vind dit typisch een tip voor een basisschooljuf of voor een mentor, maar ik denk dat een “gewone” docent hier ook wel iets mee kan. Het is voor mij alleen een enorme berg die ik over moet.
 
Hoofdstuk 22, tip 1: Communiceer en wees benaderbaar
Praat met ouders. Een goede schoolgids en een regelmatige nieuwsbrief is belangrijk, maar nog beter is het om zelf duidelijk te communiceren met ouders. Over regels in de klas, maar ook over prestaties van een kind. Als je steeds zegt dat Pietje het prima doet, maar hij moet vervolgens naar het vmbo, dan snappen ouders dat natuurlijk niet. En zorg dat je benaderbaar bent, bijvoorbeeld door een periodiek inloopmoment te organiseren. Als je ouders het gevoel geeft dat ze bij je terecht kunnen, heb je al veel gewonnen.
Ik schrok een beetje toen ik de volgende zin las: ‘Als je steeds zegt dat Pietje het prima doet, maar hij moet vervolgens naar het vmbo.’ Alsof het vmbo niet goed genoeg is?
Goed, terug naar de tip. Communiceren met ouders is belangrijk, maar ik vraag me toch wel een beetje af of ook gewone docenten dat moeten doen. Er zijn altijd wel leerlingen die het minder goed doen en zeker in de onderbouw blijkt vaak dat het niveau net iets te hoog is voor leerlingen. Zou ik dan alle ouders moeten bellen om te vertellen over de cijfers? Tips moeten geven over hoe het beter kan? Of kan ik beter iets anders doen?
Als ik een moeder zou zijn van een kind dat op de middelbare school zit, zou ik helemaal gek worden als ik door tien verschillende docenten word gebeld om van alle vakdocenten te horen dat mijn kind het niet goed doet. Het liefst zou ik door alleen de mentor gebeld worden om een samenvattend verhaal te horen over alle vakken.
Wat een gewone docent dan wel kan met deze tip? Communiceer met de mentor! Laat de mentor wat weten over de cijfers, zodat hij/zij dit door kan spelen naar de ouders van de leerling. Eventueel kun je ook een gesprek met de leerling aan gaan, en mocht het nu zo zijn dat jouw vak het enige is waar de leerling op uitvalt, dan kun je altijd nog een telefoontje plegen (of een e-mail sturen…).
Liefs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten