Afgelopen vrijdag was de laatste lesdag voor de vakantie. En
wat voor een dag! Ik werkte tot half twee en ik heb tot die tijd van alles
bijgehouden.
Vrijdag 25 april 2014
5.55 Goedemorgen!
Het is zo fijn dat ik, nu ik met de scooter naar mijn werk ga, nog een kwartier
langer kan blijven liggen. Daar maak ik dankbaar gebruik van.
6.11 Ik ben
vandaag het eerste uur vrij, maar ik wil heel graag zo snel mogelijk naar mijn
werk toe. Gisteren ben ik vergeten mijn postvak te openen, terwijl daar het
schema al in ligt voor de tafeltjesavond. Heel stom, maar ik wil graag zo snel
mogelijk weten hoe het schema er uit ziet…
6.13 Nu ga ik
echt mijn bed uit.
6.30 Het is zo
heerlijk om met de scooter naar mijn werk te gaan. De buitenlucht doet me goed!
6.48 Dit is zo’n
heerlijk nummer! Op dit tijdstip is er nauwelijks iemand op de weg, dus ik zing
gewoon mee. Kan mij het schelen dat er geen enkel woord zuiver gezongen is…
7.16 Ik bedenk me
ineens dat het vandaag de dag van de examenstunts is. Ik heb geen idee wat er
gaat gebeuren. Zal ik mijn scooter dan toch maar buiten het schoolplein
neerzetten? Voordat ze met verfbommen gaan gooien en zo?
7.20 Als ik
voorbij mijn werk rijd, zie ik het al: dit wordt een explosieve dag. Ik zet
mijn scooter honderd meter verderop. Veilig!
7.23 Ik zie van
alles. Grote emmers met water, leerlingen die verkleed zijn, maskers, alles.
Door die emmers water kies ik de veilige route: ik neem de personeelsingang in
plaats van de algemene ingang.
7.31 Uit mijn
postvak vis ik een briefje met daarop het schema voor de tafeltjesavond, de
week na de vakantie.
7.32 Yes, yes,
yes! Slechts vier ouders, allemaal op één avond. Dat betekent dat ik op die
andere avond, die eigenlijk ook gereserveerd stond voor de tafeltjesavond, naar
een super-, super-, supergaaf evenement kan waar ik helaas niet zo veel over
kan zeggen (anoniem…).
7.40 Ik ben heel
blij dat ik zo vroeg naar mijn werk ben gegaan. De eerste collega’s komen nu
binnen: kletsnat, vlaggetjes op hun gezicht
en confetti in het haar. Hihi.
8.23 In de gang
word ik beschoten door iemand met een waterpistool. Ik probeer zo snel mogelijk
naar mijn lokaal te lopen.
8.24 In mijn
lokaal draai ik de deur op slot. Voor deze ene keer laat ik de ramen dicht
(maar de ventilatie zet ik wel volop aan) en ook het licht laat ik uit. Ik wil me
in alle rust kunnen storten op het nakijkwerk.
8.56 Er weer een
klas af! Ik voer nog even wat cijfers in, voordat mijn eerste klas – 2havo –
voor de deur staat.
9.06 En daar is
2havo. Ik wijs iedereen naar een groepje. Ik heb besloten om vanaf nu elke les
in groepjes te werken en om ook iedereen elke les in een ander groepje neer te
zetten. Ik hoop zo dat de cijfers dan beter worden, want de afgelopen toets was
een ramp.
9.11 Ik vertel de
klas over de herkansing die ze mogen maken, en ook de eisen die daaraan
verbonden zitten. Ik ben streng: ze moeten de diagnostische toets maken en
inleveren. Doen ze dat niet, dan mogen ze ook niet herkansen.
9.23 Er rennen
gillende leerlingen langs het lokaal met waterballonen in hun ene hand en
wascokrijtjes in hun andere, waarmee ze de gangen voorzien van mannelijke
geslachtsdelen… Ik ben heel blij dat ik de deur op slot heb gedraaid.
9.49 Ruim voor de
bel laat ik de leerlingen hun spullen al inpakken. Ik laat ze de tafels weer
twee aan twee neerzetten en zeg tegen ze dat ze alvast mogen gaan. Waarom ik ze
eerder laat vertrekken? Ik moet nu surveilleren bij de brugklas, die vandaag
belangrijke toetsen hebben. Ja, inderdaad, tijdens de examenstunts. Niet heel
goed gepland.
10.21 Tijdens het
surveilleren ga ik verder met nakijken. Ik vlieg er doorheen. Dat is het grote
voordeel van drie brugklassen hebben: de eerste toets duurt even met nakijken,
maar bij de twee toetsen erna weet je alle antwoorden uit je hoofd, waardoor je
er zo doorheen gaat.
10.47 Pauze! In
de personeelskamer schijnt de zon zo fel, dat het bijna niet uit te houden is.
Daarom pak ik na een paar minuten mijn spullen al en vertrek weer naar het
lokaal, waar ik nog een uurtje mag surveilleren.
11.58 Aan het
einde van de toets vraag ik iedereen op te ruimen. Iedereen legt zijn
vragenboekje en antwoordblad als een zooitje op een stapel vooraan en verlaat
het lokaal om even een paar minuten pauze te houden. Een andere leerling, een
ettertje, blijft in het lokaal en sorteert alle blaadjes. Hij legt alles op
twee keurige stapels en ik bedank hem drie keer voor het helpen. Zo lief!
12.13 Ik heb de
leerlingen tien minuten pauze gegeven voordat we beginnen met de wiskundeles.
Het is uiteindelijk iets meer geworden, omdat iedereen door het dolle heen is
vanwege de examenstunts. Als een leerling vraagt wie het uiteindelijk allemaal
op gaat ruimen, krijg ik een goed idee.
12.14 ‘Ik wil
gaan beginnen met de les. Ik weet dat het moeilijk is, de laatste vrijdag voor
de vakantie, om te concentreren, zeker omdat jullie net vier toetsen achter de
rug hebben. Maar probeer je even een kwartier op mijn uitleg te concentreren.
Eén keer de fout in gaan is niet erg, maar als ik twee keer je naam moet noemen
omdat je de les verstoort, help je vanmiddag mee met de school schoonmaken.’
12.23 Tot nu toe
heeft niemand nog een kick gegeven. Heerlijk!
12.29 De
leerlingen mogen nu werken aan de opgaven. Ik merk dat niet iedereen doet wat
ik gevraagd heb, maar voor deze ene keer zeg ik er niets van. Het is tenslotte
bijna vakantie!
12.49 De bel is
gegaan. Ik wens iedereen een hele fijne vakantie en ik kan het zelf nauwelijks
geloven. Wow!
12.51 Niet dat ik
nu vakantie heb, hoor… Ik heb de grote pauze gereserveerd voor 2havo om de
toets te bespreken. Ja, daar zijn ze al!
13.15 In een
recordtempo leg ik de zeven opgaven van het huiswerk uit. Hier en daar gaat het
wat snel voor de leerlingen, maar ik probeer alles zo goed mogelijk uit te
leggen en geef leerlingen de kans om vragen te stellen. Ik merk dat sommige
leerlingen in de lessen nooit wat gedaan hebben, want de vragen waarmee ze
komen is van heel laag niveau. Maar oké, ik ben allang blij dat ze zijn
gekomen.
13.25 Nadat ik
alles heb opgeruimd en afgesloten, trek ik mijn jas aan en loop honderd meter
van het schoolgebouw vandaan, naar mijn scooter.
13.26 VAKANTIE!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten