Er was een tijd dat je op Facebook werd doodgegooid met de ‘…
be like’-pagina’s. Intussen is het wat minder, maar toch ga ik het voor mijn
blog van vandaag er weer bijhalen.
De ‘teachers be like’-pagina is voor mij af en toe best
confronterend. Ik zie er enorm veel herkenbare uitspraken terug en elke keer
denk ik: shit, dat doe ik ook! Vandaag heb ik zes van deze plaatjes die ik stuk
voor stuk ga bespreken.
Ga maar even afkoelen op de gang, hoe vaak heb ik dat niet
tegen een te drukke of te vervelende leerling gezegd? Vorig jaar gebeurde het
vrijwel dagelijks dat ik iemand op de gang zette om verschillende redenen. Ik
had dan ook een behoorlijk pittig 2havo-klasje. Dit jaar gebeurt het gelukkig
wat minder vaak, maar als ik het doe, zet ik ze er meestal met tafel en al
neer. Kunnen ze tijdens het afkoelen meteen werken aan het huiswerk!
Het geven van beurten aan leerlingen die geen vinger hebben
opgestoken, dat gebeurde afgelopen vrijdag nog. Soms geef ik er wel een
opmerking bij, zoals ‘volgende keer steek je eerst je vinger op’, maar dit keer
liet ik het aan me voorbij gaan. Ik moet allang blij zijn dat er van die
enthousiaste leerlingen zijn!
Oeps, heel herkenbaar. Ik loop wel eens zo ver vooruit op de
stof dat ik drie lessen over heb. De proefwerken worden bij alle klassen op
dezelfde dag gegeven, dus de toets verzetten lukt niet. Wat doe je dan?
Precies, alvast beginnen aan het volgende hoofdstuk. Dat is iets wat ik heb
geleerd van mijn collega’s. Ik was er zelf geen voorstander van, maar omdat zij
het in hun klassen ook deden, ben ik het ook gaan doen. Ik heb er nog nooit een
klacht van een leerling over gekregen, dus het zal wel goed zijn.
Leerlingen die ongevraagd mijn ramen open zetten, leerlingen
die ongevraagd mijn kachel aanzetten, leerlingen die met mijn bordstiften op
mijn whiteboard tekenen… Natuurlijk zijn al die spullen niet van mij, maar ik
voel me er wel verantwoordelijk voor. Je hebt er altijd leerlingen tussen
zitten die het raam slopen, die de kachel zo heet zetten dat het een sauna
wordt in het lokaal en leerlingen die per ongeluk een watervaste stift
gebruiken in plaats van een bordstift. Dus: ‘Blijf van mijn spullen af!’
Vorig jaar heb ik meerdere keren een hele klas straf
gegeven. Strafregels schrijven, een samenvatting overschrijven, een opstel,
nablijven. Alles kwam er aan te pas. Na een paar klachten van ouders doe ik dit
niet meer. Wat ik dan doe? Geen straf, heel goed opletten wie vervelend doen en
wie niet of heel eerlijk vragen wie zich hebben misdragen. Als je het goed
overbrengt op de leerlingen, reageren ze verbazend eerlijk op die laatste
vraag.
Het gebeurt me tijdens elke repetitieweek. Dan mag ik surveilleren
bij willekeurige klassen die toetsen krijgen van allerlei vakken. Wanneer ze
een toets geschiedenis, aardrijkskunde of biologie hebben, is de kans groot dat
me wordt gevraagd wat een bepaald woord betekent. Ik houd van lezen, maar mijn
woordenschat is verbazingwekkend laag. Negen van de tien keer weet ik het niet
en die ene keer dat ik het wel weet, kan ik het niet omschrijven. Ik zeg dus
altijd maar dat ik dat niet mag zeggen. Ondertussen surf ik naar google, tik ik
het woord in en zoek de betekenis op. Als de leerling na drie minuten nog
steeds geen idee heeft, noem ik de betekenis.
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten