woensdag 19 december 2012

Tip: Koninginnen en krengen

Het is bijna een spel geworden om het boekje vol tips op een willekeurige pagina te openen en daar de meest interessante tip vandaan te plukken. Vandaag kwam ik terecht in hoofdstuk 17, genaamd “Koninginnen en krengen”. Wat moet ik daar nou mee? dacht ik in eerste instantie. Maar na het lezen van de introductie werd het me al snel duidelijk.

Vandaag kijk ik dan ook niet verder dan de tips uit het hoofdstuk (die komen later wel, er staan hele interessante tussen!), maar ik kijk alleen naar het beginstuk. Want ook daar staat een heleboel informatie in. Ik citeer:

Met één blik kunnen meiden een ander vermorzelen. Wat zij doen, wordt vaak afgedaan als iets wat nu eenmaal bij meiden hoort. Maar het koninginnengedrag en de meidenintimidatie maken de klas tot een onveilige leeromgeving. Volwassenen hebben meestal geen idee wat er zich in alle subtiliteit afspeelt. Wat kun je eraan doen?

Deze inleiding wordt gevolgd door tien tips. Ik heb ze niet allemaal gelezen, maar ik kan best bedenken wat voor tips er tussen kunnen staan. Zoals dat je dit soort gedrag serieus moet nemen, dat je het met de leerlingen moet bespreken, dat ook de ouders erbij gehaald moeten worden etc. Gelukkig zijn het dingen die ontzettend voor de hand liggen, want het is inderdaad heel belangrijk dat dit gedrag aangepakt gaat worden.

Laatst schreef ik al een blog over pesten. Het koninginnengedrag, waar ze het in dit hoofdstuk over hebben, is één van de manieren om elkaar te pesten. Zoals de naam al doet vermoeden gebeurt dit een stuk vaker bij meisjes dan bij jongens. Waar de jongens elkaar open en bloot pesten door fysiek geweld te gebruiken, zijn de dames een stuk stiekemer. Een briefje dat door de klas gaat, het buitensluiten van klasgenoten en het rollen met de ogen zodra er iets “verkeerds” gezegd wordt. Voor de docenten is het haast niet op te merken, maar de leerling die gepest wordt merkt er wel degelijk iets van. Het gefluister om zich heen, het gegrinnik op de achtergrond zodra de leerling iets zegt of het ik-wil-niet-met-hem/haar-in-een-groepje.

Het is ontzettend belangrijk als je dit gedrag kunt stoppen, maar het voorkomen is natuurlijk nog beter. Daarom geven ze in dit hoofdstuk niet alleen tips om het gedrag te “genezen”, maar geven ze ook een tip hoe je dit gedrag tegen kunt gaan. Benieuwd? Lees dan mijn blog over twee drie weken nog eens!

Liefs!

22 opmerkingen:

  1. Op latere leeftijd hebben sommigen dit nog over zich zoals iemand op het uiterlijk afkammen. Ze hebben sommigen gewoon in hun macht. Ze verzamelen een groepje om zich heen en de leider besluit wie daar bij mag horen en wie niet. Anderen worden ook beoordeeld op kapsel uiterlijk en kledingkeuze. Als dit niet in hun smaak valt dan hoor je niet bij hun groepje.De leider van de groep besluit wat er gaat gebeuren en ook anderen doen hier aan mee.Zij zijn de aangever voor de leider in de groep. Ze kunnen anderen die niet aan hun maatstaven voldoen grof en cru naar beneden halen. Sommigen hebben dit op latere leeftijd nog over zich. Als het niet wordt gecorrigeerd dan stagneert hun ontwikkeling. Het lijkt wel zonder zielsbewustzijn, of dat het op kindsniveau is blijven steken. Het lijkt wel alsof ze dan ergens in blijven steken. Ik hoop dat de ouders het goede voorbeeld geven. Het lijkt wel iets dat wat op een psychopaat narcist lijkt die anderen in z"n macht wil hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zijn van die tuttige types en halen kwaadaardige pranks uit waar anderen nog wel jaren last van kunnen hebben en maken vaak gemene opmerkingen tegenover anderen. gemene en kwaadaardige dingen zeggen over andermans uiterlijk en anderen hier mee neerhalen. meestal meidenleerlingen van wie zij vinden dat die niet in hun groep passen. Grove kwetsende uitlatingen doen over het uiterlijk van andere meiden leerlingen. Zij laten duidelijk blijken dat die er niet bij horen. Die leerlingen die er niet bijhoren worden ijskoud buitengesloten en genegeerd.Als je hun uit zou nodigen op verjaardagsviste te komen voelen zij zich daar veel te goed voor omdat ze die leerling te min vinden en er op neerkijken.Leerlingen die niet aan hun uiterlijke normen voldoen laten ze links liggen en die kijken ze met de dood in de ogen aan. en gunnen die geen blik waardig.In het latere leven kunnen sommige leerlingen die zo buitengesloten zijn hier nog last van ondervinden en dat ze op dat gebied onzeker zijn. Zij mogen alles en die ander mag niets. Ze willen macht en controle en dulden geen tegenspraak van leerlingen van wie zij menen en denken dat die niet bij hun groep horen. . .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die meiden leerlingen vallen anderen aan die niet aan hun uiterlijke normen voldoen. Die sluiten ze uit en die horen er niet bij. Roddelen over anderen vinden ze best spannend. Het smeedt een band tussen hen. Er waren wel eens jongens met een krentenbaard en dan wilden ze daar geen pen van gebruiken omdat ze bang waren dat het besmettelijk was. Diegene was dan meestal het mikpunt van spot. Ook een bepaald kapsel die niet bij de meisjes in de smaak viel was aanleiding om hun hier op aan te vallen. Het ging er niet bepaald zachtzinnig aan toe. Met een geruit overhemd kon iemand er totaal buiten liggen en dan wilden ze niet eens meer met je praten of dan keken ze je niet eens aan. Dan sta je daar alleen en dan doen ze dat in een groep. Ze denken dat ze hierdoor heel stoer en populair door zijn, die coole meiden.Ze vinden zich zelf echt cool en gedragen zich gewichtig en arrogant. Het komt misschien wel wat oppervlakkig over als je alleen maar naar het uiterlijk kijkt en anderen er op een grove manier op aanvalt en belachelijk door maakt. Sommigen zullen zich hier door onzeker voelen. Het kan nog lange tijd een rol in hun leven spelen en dat ze zich hierdoor onzeker door voelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dan kwamen leerlingen op de eerste schooldag met nieuwe kleding aan volgens de laatste mode. Wie daar niet aan voldeed hoorde er niet bij, en die werd achter uit gezet. Daar wilden ze ook niet mee praten. van die meidenclubjes die gemene en grove opmerkingen maakt over andere leerlingen hun uiterlijk wat hun niet beviel hadden ze liever niet in hun midden en gingen ze uit de weg of maakten ze belachelijk bij anderen. en kleding keuze en kapsel. daar voelden ze zich te goed voor. Ze hadden het ook vaak over uiterlijk. Er zat ook een meisjesgek in de klas die gekleed ging volgens de laatste mode en voelde zich te goed als die naast iemand moest zitten die geen merkkleding aan had. Die leerling had altijd merkkleding aan. Kwam daar voor de pret en de gein. En stonk ook nog een uur voor de wind naar knoflook en dan nog zo"n kapsones hebben. Hij had het altijd over meisjes mode en uitgaan en bier. Had een oppervlakkig instelling. Wie niet aan hun eisen voldeed wat kleding en uiterlijk betreft maakten ze kapot. je telde niet mee en werd volledig uitgeschakeld en genegeerd. Die werd dan als mindere behandeld. het was kletspraat en bla bla, gelul en gebeuzel. De directie en de leerkrachten vonden het wel o.k. want die zeiden er niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De popie jopie uithalen ten koste van anderen. Ze zoeken elkaar van af het begin af aan al op. Ze waanden zich heel populair. Dat dat gedrag niet wordt gecorrigeerd. Sommigen hebben dit op latere leeftijd nog steeds over zich dat ze over anderen grove opmerkingen maken over hun uiterlijk, en diegene bij anderen belachelijk maken. Dan hebben ze het er met anderen over. Het lijken wel psychopaten randdebielen delinquenten narcisten. Het prinsesje en de koningin die zich overal te goed voor voelt. Wat oppervlakkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laatdunkend over een ander uitlaten en die uitlachen. Heel kinderachtig en geestelijk onderontwikkeld en onvolgroeid. Ze denken dat ze heel wat zijn. het lijkt Jomanda, en Monique Gieles Mol wel.Zij denken dat zij alles kunnen maken en die ander niets kan maken zelfs niet nadat wat zij misdaan hebben. Anderen onderuit halen op uiterlijkheden en diegene grove opmerkingen neerhalen. Zij denken dat zij alles kunnen maken maar die ander mag niets. Dan zijn zij al 25 of 40 of 50 zij blijven het zelfde. Met een kindsbewustzijn. Zonder zielsbewustzijn zich verder te hebben ontwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Laatdunkend over een ander uitlaten en die uitlachen. Heel kinderachtig en geestelijk onderontwikkeld en onvolgroeid. Ze denken dat ze heel wat zijn. het lijkt Jomanda, en Monique Gieles Mol wel.Zij denken dat zij alles kunnen maken en die ander niets kan maken zelfs niet nadat wat zij misdaan hebben. Anderen onderuit halen op uiterlijkheden en diegene grove opmerkingen neerhalen. Zij denken dat zij alles kunnen maken maar die ander mag niets. Dan zijn zij al 25 of 40 of 50 zij blijven het zelfde. Met een kindsbewustzijn. Zonder zielsbewustzijn zich verder te hebben ontwikkeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De popie jopie uithalen ten koste van anderen. Ze zoeken elkaar van af het begin af aan al op. Ze waanden zich heel populair. Dat dat gedrag niet wordt gecorrigeerd. Sommigen hebben dit op latere leeftijd nog steeds over zich dat ze over anderen grove opmerkingen maken over hun uiterlijk, en diegene bij anderen belachelijk maken. Dan hebben ze het er met anderen over. Het lijken wel psychopaten randdebielen delinquenten narcisten. Het prinsesje en de koningin die zich overal te goed voor voelt. Wat oppervlakkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dan kwamen leerlingen op de eerste schooldag met nieuwe kleding aan volgens de laatste mode. Wie daar niet aan voldeed hoorde er niet bij, en die werd achter uit gezet. Daar wilden ze ook niet mee praten. van die meidenclubjes die gemene en grove opmerkingen maakt over andere leerlingen hun uiterlijk wat hun niet beviel hadden ze liever niet in hun midden en gingen ze uit de weg of maakten ze belachelijk bij anderen. en kleding keuze en kapsel. daar voelden ze zich te goed voor. Ze hadden het ook vaak over uiterlijk. Er zat ook een meisjesgek in de klas die gekleed ging volgens de laatste mode en voelde zich te goed als die naast iemand moest zitten die geen merkkleding aan had. Die leerling had altijd merkkleding aan. Kwam daar voor de pret en de gein. En stonk ook nog een uur voor de wind naar knoflook en dan nog zo"n kapsones hebben. Hij had het altijd over meisjes mode en uitgaan en bier. Had een oppervlakkig instelling. Wie niet aan hun eisen voldeed wat kleding en uiterlijk betreft maakten ze kapot. je telde niet mee en werd volledig uitgeschakeld en genegeerd. Die werd dan als mindere behandeld. het was kletspraat en bla bla, gelul en gebeuzel. De directie en de leerkrachten vonden het wel o.k. want die zeiden er niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Afkraken op uiterlijkheden als je hun schaakmat zet in wat waar en misdaan is. en tegelijkertijd aan goede doelen doen om hun ego mee op te vijzelen en om hun carriere een boost te geven. je kunt hun maar beter niet confronteren met iets wat kwaad en misdaan is want dan is de wereld te klein. Zij mogen alles en die ander mag niets. heel onbillijk zonder respect voor de waarheid. Het lijkt de tegenpartij wel van Jacobse en Tedje van Es. Zonder sociaal en maatschappelijk bewustzijn. Zonder empathie en inlevingsvermogen en moraal dan alleen maar veroordelen. Narcisten. Giels was een celebrale narcist met hoogheidswaanzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Afkraken op uiterlijkheden als je hun schaakmat zet in wat waar en misdaan is. en tegelijkertijd aan goede doelen doen om hun ego mee op te vijzelen en om hun carriere een boost te geven. je kunt hun maar beter niet confronteren met iets wat kwaad en misdaan is want dan is de wereld te klein. Zij mogen alles en die ander mag niets. heel onbillijk zonder respect voor de waarheid. Het lijkt de tegenpartij wel van Jacobse en Tedje van Es. Zonder sociaal en maatschappelijk bewustzijn. Zonder empathie en inlevingsvermogen en moraal dan alleen maar veroordelen. Narcisten. Giels was een celebrale narcist met hoogheidswaanzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Afkraken op uiterlijkheden als je hun schaakmat zet in wat waar en misdaan is. en tegelijkertijd aan goede doelen doen om hun ego mee op te vijzelen en om hun carriere een boost te geven. je kunt hun maar beter niet confronteren met iets wat kwaad en misdaan is want dan is de wereld te klein. Zij mogen alles en die ander mag niets. heel onbillijk zonder respect voor de waarheid. Het lijkt de tegenpartij wel van Jacobse en Tedje van Es. Zonder sociaal en maatschappelijk bewustzijn. Zonder empathie en inlevingsvermogen en moraal dan alleen maar veroordelen. Narcisten. Giels was een celebrale narcist met hoogheidswaanzin.

    BeantwoordenVerwijderen